کلاس تخصصی المپیاد زیست شناسی، کمپبل تابستان 99 لینک خبرها

طی حکمی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش؛ خانم دکتر «الهام یاوری» به «ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» منصوب شد.

طی حکمی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش؛ خانم دکتر «الهام یاوری» به «ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» منصوب شد.

وزیر آموزش‌وپرورش طی حکمی، «الهام یاوری» را به‌عنوان «رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» منصوب کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، متن حکم محسن حاجی میرزایی به شرح زیر است:

سرکار خانم الهام یاوری

 با توجه به صلاحیت و تجربیات ارزشمند سرکار عالی، به‌موجب این ابلاغ به‌عنوان «رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» منصوب می‌شوید.

امیداست بااتکال به خداوند متعال، پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سیاست‌های ریاست محترم جمهور، ضمن توجه به اولویت‌ها و سیاست‌های وزارت متبوع، در اجرای موارد ذیل اهتمام جدّی داشته و نتیجه اقدامات را مستمراً به اینجانب گزارش نمایید:

1-خط‌مشی گذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از فرآیند صحیح شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برتر به‌منظور رفع نیاز بخش‌های مختلف علمی، فناوری، فرهنگی، ادبی، هنری و مدیریتی کشور در چهارچوب اساسنامه، مصوبات هیئت‌امنا و اسناد تحولی.

2-برنامه‌ریزی به‌منظور اعتلای هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، تقویت معرفت و تربیت دینی و رشد و ارتقای فرهنگی، پژوهشی و علمی استعدادهای برتر دانش آموزان.

3-تقویت بُعد کیفی مدارس استعدادهای درخشان، تقویت و تحکیم طرح شهاب و گسترش کمی و کیفی اجرای آن با هماهنگی معاونان، مراکز و سازمان‌های ستادی و بنیاد علمی نخبگان.

4-انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه شناسایی و پرورش دانش آموزان دارای استعدادهای برتر و اصلاح فرآیندهای موجود با هماهنگی معاونان آموزشی و در چهارچوب اسناد تحولی و مصوبات هیئت‌امنا.

5-استقرار سازمان، تهیه و تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی، مالی، اداری، آموزشی و پرورشی موردنیاز و افتتاح حساب و امور مربوط به ایجاد ردیف اعتباری و حفظ و حراست از اموال سازمان و پاسخ‌گویی به مراجع نظارتی.

6-تأسیس و استقرار باشگاه دانش‌پژوهان جوان، جلب مشارکت نخبگان علمی و اجرایی، تقویت حمایت و توسعه مشارکت با نهادهای مردمی و غیردولتی واجد شرایط بخصوص فارغ التحصیلان سمپاد.

 توفیق روزافزون سرکار عالی را در انجام وظایف محوله از خداوند متعال مسألت دارم.

در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ وزیر آموزش و پرورش بیان کرد سازمان ملی استعدادهای درخشان مجال بیشتری برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم کند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه جوانان و نظام یادگیری دو محور ساختن آینده جامعه هستند، تاکید کرد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مجال بیشتری برای پرورش استعدادهای جوانان فراهم کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین تکریم فاطمه مهاجرانی آخرین رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و الهام یاوری اولین رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، باتقدیر و تشکر از زحمات فاطمه مهاجرانی رئیس سابق این مرکز و تبریک دهه ولایت و امامت اظهار کرد: «ساختن جامعه و تلاش برای آینده بهتر از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه جوامع است. دولت‌ها برای رفاه و توسعه بیشتر تلاش می‌کنند و پژوهشگران، فناوران و اندیشمندان درصدد کشف‌های بیشتر برای بهترشدن شرایط آینده هستند؛ بنابراین مسئله ساخت و ایجاد شرایط بهتر از گذشته و ایجاد راه‌هایی در افق‌های نو برای آینده‌ای پربارتر دغدغه همگانی است.»

اولین محور ساختن آینده؛ جوانان هستند

حاجی میرزایی بابیان اینکه وقتی صحبت از آینده می‌شود با دو مفهوم جوانان و نظام یادگیری روبرو می‌شویم، اظهار کرد: «نمی‌توان از آینده جامعه سخن گفت و این دو اصل را مورد توجه قرار نداد. هرچقدر جامعه از جوانان با هویت‌تر، باشخصیت‌تر و کسانی که سبک زندگی سالم‌تری دارند و از دانش و تجربه عمیق گذشتگان در حل مسائل بهره می‌گیرند، استفاده کند، موفق‌تر است به همین دلیل در بیانات مقام معظم رهبری جوانان از اهمیت خاصی برخوردارند و در گام دوم انقلاب نیز تأکید ایشان بر جوانان بوده لذا جوانان نقطه کانونی این بیانیه هستند و بیشترین امید درکلام ایشان برای ساختن آینده جامعه متوجه جوانان است.»

دومین محور ساختن آینده؛ جریان یادگیری جامعه است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دومین محور ساختن آینده، جریان یادگیری جامعه است، تصریح کرد: «هر چه در جامعه جریان یادگیری کارآمدتر، توانمندتر، عمیق‌تر و اصولی‌تر باشد به همان نسبت آینده آن جامعه بهتر و روشن‌تر است. یادگیری پایدارترین وجه و کلیدی‌ترین عنصر در ساختن آینده است. همه اندیشمندان معتقدند که امروز محصول یادگیری دیروز و فردا محصول یادگیری امروز است لذا هر چه یادگیری عمیق‌تر باشد آینده بهتر و متوازن‌تر است.»

وی گفت: «ساختن آینده تنها وجه ایجابی ندارد؛ لذا باید به مجموعه‌ای تبدیل شویم که شاداب و محرک است و توانایی مراقبت از عناصر فعال و با استعداد جامعه را دارد. همچنین از عزت، استقلال و خوداتکایی جامعه مراقبت کنیم و با تقویت امید به انرژی جوانان برای ساختن آینده افزایش دهیم. بنابراین اگر جریان یادگیری نتواند امید به آینده را در ذهن، فکر و روان انسان‌ها تقویت کند این موتور از کار می‌افتد.»

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توجه به آینده و تقویت امید در جوانان به‌عنوان یکی از محورهای مهم گام دوم انقلاب است، گفت: «دشمن در تلاش است آینده را از جوانان این کشور بگیرد تا بتواند آینده جامعه را بگیرد.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رویارویی با دو پدیده تحریف و تحریم در جامعه گفت: «تحریف به معنای تضعیف داشته‌ها، تمرکز برنداشته‌ها، دیدن ضعف‌ها، ندیدن ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای که برای حرکت به سمت آینده وجود دارد، است.»

نظام آموزشی نقطه اصلی حرکت جامعه به سمت آینده است.

حاجی میرزایی نظام آموزشی را نقطه اصلی حرکت برای آینده جامعه دانست و افزود: «برای بهتر شدن آینده از منظر سند تحول بنیادین دو اتفاق مهم باید در نظام آموزشی رخ دهد؛ در مرحله اول لازم است تربیت جایگزین آموزش شود. لذا بیش از آنکه نیاز داشته باشیم ذهن دانش آموزان را از مجموعه دانش‌ها انباشته کنیم باید روش، منش، شخصیت و هویت آن‌ها را برای یک زیستن شرافتمند آماده کنیم.»

وی مرحله دوم تغییر در نظام آموزشی را توجه به تربیت چندساحتی طبق آنچه در سند تحول بنیادین ذکرشده دانست و گفت: «توجه به تمام ساحت‌های تربیتی مهم است و برای داشتن آینده‌ای پربار باید تمام ساحت‌های تربیتی را در جوانان تقویت کنیم تا به صورت رشد متوازن و تربیت همه جانبه برای آینده قدم بردارند.»

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: «درآموزش‌وپرورش با انسان‌های متفاوتی ازنظر استعداد روبرو هستیم. وقتی ساحت‌های تربیت متنوع می‌شود عرصه‌های بروز استعداد و توانمندی افراد هم متنوع می‌شود. نظام آموزشی کارآمد و شایسته، نظامی است که بیشترین توجه را به همه استعدادها داشته باشد و مجال بیشتری برای شناسایی استعدادها فراهم کند؛ لذا آن نظام آموزشی موفق‌تر و قوی‌تری است.»

حاجی میرزایی گفت: «سازمان ملی استعداد درخشان به‌عنوان یکی از نقطه‌های درخشان عملکرد نظام آموزشی ایران مسئولیت فراهم آوردن مجال بیشتر برای پرورش استعدادهای جوانان را دارد.»

وی با اشاره به شناسایی استعدادها از دوران مدرسه گفت: «اگر جامعه‌ای نتواند استعدادها را تشخیص دهد این جامعه تضییع کننده فرصت‌ها است؛ بنابراین رسالت پرورش استعدادها به‌عنوان یک رسالت عظیم موضوعیت پیدا می‌کند. لذا امیدوارم با تبدیل‌شدن مرکز پرورش استعدادهای درخشان به سازمان ملی استعدادهای درخشان و پیگیری مستمر همکاران این سازمان در رسالت خود موفق‌تر از قبل عمل کند. تغییر و تحول مجالی برای نگاه کردن به مسائل یک سازمان از منظر دیگر است و امیدواریم این تغییر باعث پیشرفت شود.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان با بیان برخی اولویت‌هایی که در دوره اخیر دارای اهمیت است، اظهار کرد: «استقرار سازمان، بهره‌گیری از تلاش‌ها و تجربیات گذشته، نگاه مؤثر به آینده، تعیین سهم این سازمان و تأثیر آن‌ در حل مسائل و مشکلات جامعه و سعی در ارتقا علمی جامعه و ارائه الگویی عملی از تحقق کامل سند تحول از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این دوره مورد توجه قرار گیرد.»

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، الهام یاوری در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، بابیان اینکه امیدوارم این مسئولیت نقطه عطفی برای حرکت جوانان در مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای کشور باشد، اظهار کرد: مسئولیت در این سازمان مسئولیتی برای تأمین ارزش‌های انسانی است؛ لذا امیدوارم بتوانم واسطه خیر در این مسیر باشم. سازمان استعدادهای درخشان گنجینه‌ای باسابقه بیش از چهل‌ساله است که کارهای بسیار زیاد و اهداف بلند مدتی دارد که باید محقق شود.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: شکوفایی، تقویت و تحکیم اخلاق نخبگانی یکی از اهداف بلندمدت است که آن را دنبال خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه سه هدف کوتاه ‌مدت داریم که باید تلاش کنیم تا محقق شود، اظهار کرد: اولین هدف؛ شکل‌گیری ساختار سازمان است که بایداین ساختار منعطف، پرتلاش و پویا باشد و در این خصوص تلاش خواهم کرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: دومین هدف بعد از سازمان سازی، نیازمند کادرسازی نیروی انسانی متخصص هستیم لذا کسی که در این سازمان خدمت می‌کند باید در راستای تحقق اهداف آن باشد.

یاوری خاطرنشان کرد: سومین هدف کوتاه‌ مدت؛ چهره ‌سازی و برند سازی از سمپاد است لذا باید این موضوع برای شکل گیری مطلوب سازمان مهم است و باید ارتباط سمپاد با بخش‌های مختلف جامعه تقویت شود، به‌طوری‌که جامعه چهره سمپاد را به‌خوبی بشناسد.

در این مراسم از تلاش ها و زحمات فاطمه مهاجرانی که تا امروز ریاست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان را برعهده داشت از طرف وزیر آموزش و پرورش تقدیر و تشکر به عمل آمد.