کلاس های VIP پایه دهم تابستان 99 لینک خبرها
دسته‌بندی:   مشاوره

چگونه در کنار خانواده، زندگی آرام و به دور از استرس داشته باشیم؟

چگونه در کنار خانواده، زندگی آرام و به دور از استرس داشته باشیم؟

این روزها زندگی بدون تنش و استرس برای انسان دور از دسترس به نظر می‌رسد. آیا راهکاری برای عدم احساس فرسودگی با وجود کار، مراقبت از فرزندان و حجم زیادی از مسئولیت‌های روزمره، وجود دارد؟ در این مقاله نگاهی می اندازیم به راهکارهای دکتر رتگان چترچی و دکتر جنفیف فون لوب، روانشناس بالینی که هر دو معتقدند می توان با وجود استرس و اضظراب راهی برای داشتن خانواده آرام جستجو کرد.

راهکارهای دکتر چترجی

۱- بدون تبلت و موبایل غذا بخوریم.

وقت غذا، بهترین فرصت برای وقت گذراندن و گپ زدن با کسانی است که با آنها ارتباط داریم. بهتر است حواسمان را با نگاه کردن به موبایل یا تبلت پرت از این مهم پرت نکنیم.

۲- هر روز تمرین قدرشناسی کنیم.

"من این بخش از روز را دوست دارم. من، همسرم و فرزندانم هر شب موقع شام خوردن به سه سوال پاسخ می‌دهیم:

امروز کاری کرده ایم که کسی را خوشحال کرده باشد؟ دیگران چه کاری برای خوشحال کردن من کردند؟ امروز چه آموخته ام؟ قول می‌دهم اگر هر روز در زندگی تان این کار را انجام دهیدبه فرزندانتان نزدیک تر میشوید و احساس استرس کمتری خواهید کرد.

۳- با هم تمرین تنفس کشیدن کنید.

اگر فکرمی کنید که این از آن مواردی است که بچه‌‌ها از آن فرار می‌کنند، من به شما قول می‌دهم که شما آن را در پیش بگیرید، به احتمال زیاد خواهید دید که فرزندان‌تان نیز از آن پیروی خواهند کرد. از روش‌هایی که برای نفس کشیدن دوست دارم این است که تا سه ثانیه بشمارم و نفس بکشم، بعد برای ۴ ثانیه نفسم را حبس ‌کنم و در ۵ ثانیه نفسم را بیرون دهم. هرچقدر زمان بیرون دادن نفس‌ بیشتر از زمانی باشد که هوا وارد ریه میشود، میتوانید قسمت آسودگی و آرامش سیستم عصبی خود را فعال و بخش استرس را غیر فعال کنید.

۴- خواب ، در الویت باشد.

کمبود خواب یکی از مهم‌ترین عوامل استرس هم در کودکان و هم در بزرگسالان است. تاثیری که کم‌خوابی بر حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و قدرت تمرکز شما می‌گذارد، بسیار بد است. ساده‌‌ترین روشی که برای بزرگسالان یافته‌ام،‌ که به ویژه برای کودکان هم جواب می‌دهد،‌ خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب است. این کار را انجام دهید و ببینید که خواب کودکان‌تان به سرعت بهبود می‌یابد.

۵- همراه خانواده خود فعالیت فیزیکی داشته باشید.

به هنگام استرس و اضطراب ، بدن‌ فعالیت‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهد. ولی امروزه در زندگی مدرن در این مواقعی ما عادت کرده‌ایم که بنشینیم و کاری نکنیم. باید بدانید که فعالیت بدنی به پایین آمدن سطح استرس کمک می‌کند. اگر همراه با اطرافیانتان این فعالیت را داشته باشید، با هم سرگرم می‌شوید و این باعث می‌شود مدت بیشتری به این فعالیت‌ها ادامه دهید.

راه‌کارهای دکتر جنفیف فون لوب

۶- خودتان اولویت زندگی خودتان باشید.

بسیار مهم است که به عنوان یک والد، آرامش برای فرزندانمان به ارمغان بیاوریم و بتوانیم پناهگاه امن‌شان باشیم. برای آرام کردن خودتان، می‌توانید به یک یک موسیقی آرام گوش دهید، یک لیوان آب بنوشید، نفس عمیق بکشید یا کمی از خانه خارج شوید. بنابراین قبل از  در خدمت فرزندان بودن، اول باید به فکر آرامش روان خودمان باشیم.

۷- برای مقابله با استرس فرزندانمان جعبه ابزاری آماده کنیم.

به هنگام در معرض قرار گرفتن کودکتان با استرس یا اضطراب ، روش‌هایی برای آرام کردن او بیابید. بهتر است در ابتدا آزمون و خطا کنید تا روشی که برای کودک شما مفید است پیدا کنید. بعضی از کودکان علاقه دارند که بشمارند، بعضی ‌ از آنها ترجیح می دهند که  نفس بکشند، برخی با بغل کردن آرام می شوند، یا برخی دوست دارند بازی‌های خشن و تند انجام دهند یا بدوند، یا بر روی ترمپلین ورجه وورجه کنند. هرچه که باشد، قبل از آنکه با آنها منطقی صحبت کنیم باید کمک کنیم که آرام شوند، زیرا در میان طوفانی از احساسات، نمی توانند منطق یا استدلال بشنوند - بخش منطقی مغزشان در این موقعیت آفلاین است. بنابراین داشتن یک جعبه ابزار برای مقابله با استرس فرزند بسیار موثر خواهد بود.

۸- حرف زدن و گوش دادن به فرزندان معجزه میکند. 

اگر میخواهید به فرزند خود آرامش هدیه از تلفن همراهتان خود جدا شوید، در کنارشان بنشینید و فقط گوش دهید. بیشتر والدین وقتی برای فرزندانشان مشکلی پیش می‌آید فقط می‌خواهند همه چیز را درست کنند. اما گاهی آنها به یک گوش شنوا احتیاج دارند. به یاد بیاورید زمانی که مشکلات خود را با دوست‌تان در میان می‌گذراید چه احساسی دارید. شما نیازی ندارید که به شما بگویند راه حل چیست؛ فقط می‌خواهید که شنیده شوید. با این کار فرزند شما احساس اعتبار می‌کند و می‌توانید با فرزند خود ارتباط موثری برقرار کنید. این پیوند و ارتباط عاطفی همان چیزی است که برای آینده به آن نیاز دارید.

۹- خوش بگذرانید.

" بعضی وقت ها برای والدین که مسئولیت‌ها و کارهای زیادی به عهده دارند، زندگی می‌تواند بسیار خشک و جدی باشد. بنابراین بیایید کمتر سخت بگیریم، با فرزندان خود بازی کنیم و خوش بگذرانیم. گاهی برنامه‌ ریزی‌های روزانه را کنار بگذارید و در کنار فرزندانتان باشید. صداهای احمقانه در بیاورید، لباس‌های عجیب و غریب و غیرمعمول بپوشید، و سعی کنید با کودک درونتان ارتباط برقرار کنید. مطمئن باشید این کار واقعاً به ارتباط عاطفی شما و فرزندانتان کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها: استرس
  
دیگر مقالات سایت
پنج بعد سلامت روان

پنج بعد سلامت روان

سلامت روان 5 بعد اصلی دارد.
1.خودپذیری  2.روابط مثبت با دیگران  3.خودمختاری  4.تسلط بر محیط  5.مقصود در زندگی

آشنایی با سلول

آشنایی با سلول

سلول (از کلمه لاتین cella ، به معنی "اتاق کوچک") واحد اساسی ساختاری، عملکردی و بیولوژیکی همه موجودات شناخته شده است. سلول کوچکترین واحد زندگی است. سلولها اغلب "بلوک&zwn...

المپیاد شیمی

المپیاد شیمی

المپیاد شیمی چیست؟

بعد از المپیاد ریاضی پر سابقه‌ترین المپیاد علمی جهانی، المپیاد شیمی است. اولین المپیاد شیمی جهان در سال 196...