عصبانیت و تصورات نادرست درباره آن

عصبانیت و تصورات نادرست درباره آن مشاوره

خشم يکي از قدرتمند ترين احساسات بشري است که اغلب مواقع با احساسات ديگر اشتباه گرفته مي شود. به همين دليل است که شناسايي اين سوء تفاهم ها و برطرف کردن آنها اهميت زيادي پيدا مي کند. در ادامه مي توانيد 7 باور نادرست درباره ي خشم را از نظر بگذرانيد.

1- خشم احساسي منفي است

عصبانيت چيز بدي نيست و يک احساس طبيعي و سالم است. در حقيقت بسياري از چيز هايي که مفيد تلقي مي شوند از همين عصبانيت سرچشمه مي گيرند.

بسياري از نابرابري هاي اجتماعي توسط کساني مورد انتقاد قرار گرفته اند که از وجود آنها خشمگين شده اند.

براي نمونه خشم مارتين لوتر و جمع کثيري از سياهپوستان آمريکا نسبت به نابرابري هاي اجتماعي آن دوران باعث شد براي دستيابي به حقوق انساني خود دست به اعتراض بزنند. تين نمونه و بسياري نمونه هاي ديگر نشان مي دهند احساس عصبانيت مي تواند به تغييرات مثبتي بينجامد.

2- خشم همان خشونت است

بسياري از مردم متوجه تفاوت احساس خشم و رفتارهاي پرخاشگرانه نمي شوند. احساس عصبانيت طبيعي است اما رفتارهاي پرخاشگرانه خير. راه هاي سالم متعددي براي دست و پنجه نرم کردن با عصبانيت هست که به تهديد و خشونت متکي نيستند.

3- مديريت خشم نتيجه اي ندارد

افراد وقتي مهارت هاي لازم براي مديريت خشم خود را نداشته باشند، اين احساساتشان مي تواند در تمام حوزه هاي زندگيشان دردسرساز شود. بسياري از دشواري هاي روابط، مسائل کاري و مشکلات قانوني نتيجه ي ابراز احساس خشم به شکلي نادرست است.

دوره ها و تکنيک هاي مديريت خشم مي توانند ابزار هاي قدرتمندي باشند که به افراد در کاهش فوران هاي عصبي کمک مي کنند. درمان هاي شناختي-رفتاري براي مسائل مرتبط با خشم، درمان هاي مؤثري تشخيص داده شده اند.

4- خشم تنها احساسي ذهني است

حوزه ي درگيري احساسي مثل خشم تنها به ذهن انسان محدود نمي شود. آخرين باري که واقعاً عصباني بوده ايد را به ياد بياوريد. احتمالاً ضربان قلبتان بالا رفته، صورتتان قرمز شده و دستهايتان شروع به لرزيدن کرده اند.

همه ي اينها نشان مي دهند عصبانيت واکنشي فيزيولوژيک بر مي انگيزد و همين واکنش است که اغلب به افکار خشمگينانه و رفتار خشونت آميز منجر مي شود. آزاد کردن ذهن و بدن از اين احساسات و واکنش ها در کاهش فوران هاي يادشده نقشي کليدي ايفا مي کند.

5- خالي کردن عصبانيت آن را فرو مي نشاند

مشت زدن به بالشت، خرد کرد وسايل داخل اتاق و يا فرياد زدن، خشم درونتان را فرو نمي نشاند. در حقيقت تحقيقات نشان داده اند خالي کردن عصبانيت به اين شکل نتيجه ي معکوس دارد. هرچه بيشتر عصبانيت خود را با خشونت خالي کنيد، احساس بدتري خواهيد داشت.

6- بي اعتنايي به خشم باعث از بين رفتن آن مي شود
سرکوب کردن خشم نيز کار درستي نيست. استفاده از خنده براي پوشاندن استيصال، انکار احساس عصبانيت، و يا اجازه دادن به ديگران براي داشتن رفتاري نامناسب براي رسيدن به احساس آرامش مي تواند احساس خشم شما را به سمت درونتان راهنمايي کند.

برچسب‌ها:
  
مقاله‌ی قبلی »
« مقاله‌ی بعدی
دیگر مقالات سایت
تراژدی تایلند: فیل‌ها واقعا جانشان را فدای هم می‌کنند؟

تراژدی تایلند: فیل‌ها واقعا جانشان را فدای هم می‌کنند؟

مدتی پیش تایلند شاهد بزرگ‌ترین تراژدی در مورد فیل‌هایش بود؛ زمانی که ۱۱ حیوان جان خود را برای نجات دادن یک بچه فیل در رودخانه‌ای خروشان از دست دادند.

منتظر نشوید 63 ساله شوید!

منتظر نشوید 63 ساله شوید!

واقعا چقدر توانمند هستید؟

المپیاد کامپیوتر

المپیاد کامپیوتر

المپیاد کامپیوتر در ایران از سال ۱۳۶۹ و توسط معاونت دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود. این المپیاد هر ساله بین دانش‌آموزان دبیرستان دورهٔ دوم (سال دهم و یازدهم) برگزار می‌گردد و برگزیدگان نهایی به عنوان نماینده ایران به المپیاد جهانی کامپیوتر اعزام می‌شوند.