شرکت در آزمون‌های مرحله اول سال‌های گذشته به صورت آنلاین جهت مشاهده کلیک کنید.
دسته‌بندی:   روانشناسی و مشاوره

عصبانیت و تصورات نادرست درباره آن

عصبانیت و تصورات نادرست درباره آن

خشم يکي از قدرتمند‌ترين احساسات بشري است که اغلب مواقع با احساسات ديگر اشتباه گرفته می‌شود. به همين دليل است که شناسايی اين سوء تفاهم‌ها و برطرف کردن آنها اهميت زيادي پيدا می‌کند. در ادامه می‌توانيد 7 باور نادرست درباره‌ی خشم را از نظر بگذرانيد.

1- خشم احساسي منفي است

عصبانيت چيز بدي نيست و يک احساس طبيعي و سالم است. در حقيقت بسياري از چيز هايي که مفيد تلقی می‌شوند از همين عصبانيت سرچشمه می‌گيرند.

بسياري از نابرابري هاي اجتماعی توسط کسانی مورد انتقاد قرار گرفته اند که از وجود آنها خشمگين شده‌اند.

براي نمونه خشم مارتين لوتر و جمع کثيري از سياهپوستان آمريکا نسبت به نابرابری‌های اجتماعي آن دوران باعث شد براي دستيابي به حقوق انساني خود دست به اعتراض بزنند. این نمونه و بسياری نمونه‌های ديگر نشان می‌ دهند احساس عصبانيت مي‌تواند به تغييرات مثبتي بينجامد.

2- خشم همان خشونت است

بسياري از مردم متوجه تفاوت احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه نمي شوند. احساس عصبانيت طبيعی است اما رفتارهای پرخاشگرانه خير. راه های سالم متعددي برای دست و پنجه نرم کردن با عصبانيت هست که به تهديد و خشونت متکی نيستند.

3- مديريت خشم نتيجه‌ای ندارد

افراد وقتي مهارت‌های لازم براي مديريت خشم خود را نداشته باشند، اين احساساتشان میتواند در تمام حوزه‌های زندگيشان دردسرساز شود. بسياری از دشواری‌های روابط، مسائل کاری و مشکلات قانوني نتيجه‌ی ابراز احساس خشم به شکلی نادرست است.

دوره ها و تکنيک‌های مديريت خشم می‌توانند ابزارهای قدرتمندی باشند که به افراد در کاهش فوران‌های عصبي کمک می‌کنند. درمان‌های شناختي-رفتاری براي مسائل مرتبط با خشم، درمان هاي مؤثری تشخيص داده شده‌اند.

4- خشم تنها احساسي ذهني است

حوزه‌ی درگيری احساسي مثل خشم تنها به ذهن انسان محدود نمی‌شود. آخرين باری که واقعا عصباني بوده‌ايد را به ياد بياوريد. احتمالا ضربان قلبتان بالا رفته، صورتتان قرمز شده و دستهايتان شروع به لرزيدن کرده‌اند.

همه‌ی اينها نشان میدهند عصبانيت واکنشی فيزيولوژيک بر می‌انگيزد و همين واکنش است که اغلب به افکار خشمگينانه و رفتار خشونت آميز منجر می‌شود. آزاد کردن ذهن و بدن از اين احساسات و واکنش ها در کاهش فوران هاي يادشده نقشي کليدی ايفا می‌کند.

5- خالي کردن عصبانيت آن را فرو نمی‌نشاند

مشت زدن به بالشت، خرد کرد وسايل داخل اتاق و يا فرياد زدن، خشم درونتان را فرو نمی‌نشاند. در حقيقت تحقيقات نشان داده اند خالي کردن عصبانيت به اين شکل نتيجه‌ی معکوس دارد. هرچه بيشتر عصبانيت خود را با خشونت خالی کنيد، احساس بدتری خواهيد داشت.

6- بی‌اعتنايی به خشم باعث از بين رفتن آن می‌شود
سرکوب کردن خشم نيز کار درستی نيست. استفاده از خنده برای پوشاندن استيصال، انکار احساس عصبانيت، و يا اجازه دادن به ديگران برای داشتن رفتاری نامناسب برای رسيدن به احساس آرامش می‌تواند احساس خشم شما را به سمت درونتان راهنمايي کند.

برچسب‌ها: استرس روانشناسی
  
مقاله‌ی قبلی »
« مقاله‌ی بعدی
دیگر مقالات سایت
از درون اتم چه خبر کتاب علوم هشتم

از درون اتم چه خبر کتاب علوم هشتم

مقاله ای که مشاهده می کنید، محتوای تکمیلی ویژه مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) پایه هشتم در درس علوم از فصل از درون اتم چه خبر می باشد. امیدواریم از مطالعه این مطلب استفاده کافی را ببرید.

هشت دلیل برای اینکه بیشتر پیاده‌روی کنیم

هشت دلیل برای اینکه بیشتر پیاده‌روی کنیم

بیشتر ما راه می‌رویم اما نه به قدر کفایت.
پروفسور شین اومارا، عصب‌پژوه از فواید پیاده‌روی بر وضعیت فیزیکی و ماهیچه‌‌ای چنین می‌گوید....

توصیه های قبل از آزمون المپیاد

توصیه های قبل از آزمون المپیاد

همیشه روز قبل از مرحله اول و مرحله دوم المپیاد، چه بخواهیم چه نخواهیم استرس داریم. استرس داشتن خیلی چیز طبیعی هست و نداشتنش عجیبه!! استرس کم، سازنده است و باعث تلاش کرد...