دسته‌بندی:   المپیاد

المپیاد ریاضیات در ایران و جهان؛ ما از المپیاد چه می‌خواهیم؟

المپیاد ریاضیات در ایران و جهان؛ ما از المپیاد چه می‌خواهیم؟

المپیاد بین‌المللی ریاضیات (IMO) که 58مین دوره آن در تابستان سال 2017 میلادی برگزار شد، باقدمت ترین و گسترده ترین مسابقه ریاضی دانش آموزی در سطح جهان است و المپیاد ریاضی در ایران، که اکنون (در زمان نگارش مقاله) حدود 35 سال از آغاز آن می گذرد، نیز تنها مسابقه رسمی ریاضی آموزش و پرورش در ایران است که آغاز آن، به عنوان مسابقه ریاضی، نه با هدف انتخاب تیم ملی المپیاد ریاضی که با هدف جذب دانش آموزان دبیرستانی به رشته ریاضی در اوایل دهه 60 هجری، برمی گردد و بر خلاف تصور بسیاری از مردم و مسئولان، در حال حاضر نیز هدف آن بسیار فراتر از انتخاب و اعزام یک تیم شش نفره به IMO است. توجه به این نکته برای نقد و بهره برداری درست از این فعالیت حائز اهمیت بسیار است. (امید نقشینه ارجمند، عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس وقت کمیت علمی المپیاد ریاضی ایران، پاییز 1396 - دکتر امید نقشینه در حال حاضر ریاست باشگاه دانش پژوهان جوان را عهده دار هستند.)

المپیاد ریاضی در ایران فعالیتی است که با نیت خیر و فداکاری دبیران، اساتید و مسئولان کشور در سال های سخت دفاع مقدس آغاز شد و تا امروز بی وقفه ادامه داشته است و شایسته است کسانی که دلسوز کشور هستند و دستی بر آتش ریاضیات دارند آن را بشناسند، نقد کنند و کمک کنند تا نقایص آن برطرف شده و ثمرات آن برای این مردم بزرگوار بیشتر و ماندگارتر شود.

تاریخچه المپیاد ریاضیات در جهان و در ایران

المپیاد بین المللی ریاضیات که ابتدا در بین چندین کشور اروپای شرقی آغاز شد، بعد از حدود 60 سال، با یک سال وقفه در سال 1980 میلادی، به تدریج توسعه پیدا کرد تا جایی که تا امروز تقریباً 65 درصد کشورهای دنیا دست کم یک بار در این المپیاد شرکت کرده اند:

  • 1959 م.: اولین المپیاد، در کشور رومانی با حضور 7 کشور از اروپای شرقی: رومانی، مجارستان، چکسلواکی، بلغارستان، لهستان، اتحاد جماهیر شوروی و آلمان شرقی.
  • 1980 م.: عدم برگزاری به دلیل مشکلات مالی.
  • 2017 م.: پنجاه و هشتمین المپیاد در کشور برزیل با حضور 615 دانش آموز از 111 کشور جهان.

تیم دانش آموزی ایران 30 سال است که در المپیاد بین المللی ریاضیات شرکت می کند. البته تاریخچه مسابقات ریاضی دبیرستانی به 5 سال قبل تر از اولین حضور ایران در این مسابقات برمی گردد:

  • 1356: یک بررسی آماری نشان داد که درصد دانش آموزان رشته ریاضی از 26 درصد کل دانش آموزان دوره متوسطه در سال 1354 به 12 درصد در سال 1356 تنزل یافته است.
  • 1361: تشکیل "شورای افت ریاضی" در دفتر تحقیقات وزارت آموزش و پرورش و پیشنهاد برگزاری مسابقات ریاضی برای جذب بیشتر دانش آموزان به رشته ریاضی.
    1362: برگزاری مسابقات ریاضی دبیرستانی در استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان.
  • 1363: برگزاری اولین المپیاد ریاضی در ایران، همزمان با پانزدهمین کنفرانس ریاضی کشور در دانشگاه شیراز، زیر نظر انجمن ریاضی، با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بخش ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان.
  • 1366: حضور تیم شش نفره ایران به سرپرستی آقای محمدعلی نجفی عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف (وزیر آموزش عالی در سال های 1360 تا 1364 و وزیر آموزش و پرورش در سال های 1367 تا 1376) در کوبا برای نخستین بار در این المپیاد بین المللی ریاضی. در این مسابقات، که با حضور 42 کشور و 243 دانش آموز از سراسر جهان برگزار می شد، ایران موفق به کسب یک مدال برنز توسط آقای علی اصغر خانبان شد و به مقام بیست و ششم تیمی دست یافت.
  • 1370: کسب مقام هشتم تیمی (قرار گرفتن در بین ده تیم برتر برای اولین بار) و کسب دو مدال طلا توسط بهرنگ نوحی و پیمان ل. کسائی.
  • 1374: کسب اولین نمره کامل توسط مریم میرزاخانی.
  • 1377: کسب مقام اول تیمی با حضور 76 کشور دنیا.
  • 1396: کسب مقام پنجم تیمی با حضور 111 کشور دنیا.
  • 31 سال حضور مداوم با میانگین رتب 11.25 . ایران در 60 درصد سال های حضورش جزء 10 تیم برتر بوده است.

جدول زیر بیست کشور برتر، بر مبنای نتایج ده سال اخیر را نشان می دهد: 9 کشور از آسیای شرقی و اقیانوسیه (چین و...)، 4 کشور از اروپای شرقی (روسیه و...)، 3 کشور از اروپای غربی (انگلیس و...)، 2 کشور از آمریکای شمالی (آمریکا و...) و 2 کشور از غرب آسیا (ایران و...) در این فهرست حضور دارند.

مراحل المپیاد ریاضی در ایران

هر ساله در بهمن ماه آزمون مرحله اول المپیاد ریاضی برگزار می شود. آزمونی با 30 سؤال پنج گزینه ای که در آن چند ده هزار نفر از دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم شرکت می کنند و حدود 1500 نفر به مرحله دوم راه پیدا می کنند. آزمون مرحله دوم در اردیبهشت ماه سال بعد برگزار می شود و دانش آموزان باید در دو آزمون چهار و نیم ساعته به شش سؤال تشریحی پاسخ گویند. در این آزمون حدود 60 نفر پذیرفته می شوند تا در دوره تابستانی برای کسب مدال های طلا، نقره و برنز با یکدیگر رقابت کنند. 12 نفری که مدال طلا می گیرند چند ماه در کلاس هایی شرکت می کنند تا 6 نفر برتر تیم ملی المپیاد ریاضی را تشکیل دهند. این تیم در تیرماه به مسابقات اعزام می شود.

نتایج مثبت المپیاد ریاضی در ایران

درختی که نسل پیشین ما کاشته اند و از آن نگهداری کرده اند و به دست ما سپرده اند، در این 35 سال نتایج زیادی داشته است که در ادامه فهرستی از مهم ترین آن ها را بیان می کنم. البته درباره کمیت و کیفیت این نتایج باید مطالعات بیشتری انجام شود.

  1. جذب دانش آموزان به رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان.
  2. کشف استعدادهای برجسته در عرصه ریاضیات که جامعه با یک نمونه آن بیشتر آشناست: مرحوم دکتر مریم میرزاخانی اولین بانویی که موفق به کسب مدال فیلدز در جهان شد، در المپیاد ریاضی شناسایی و هدایت شد.
  3. تقویت سطح ریاضیات در برخی مدارس.
  4. تقویت ورودی های رشته ریاضی در دانشگاه.
  5. تقویت توانایی حل مسأله در تعدادی از دانشجویان رشته های مختلف که در دبیرستان درگیر فعالیت های المپیادی شده اند.
  6. افزایش ترجمه و تألیف کتب مفید ریاضی و تولید ویدئوهای آموزشی رایگان، در حوزه خلاقیت ریاضی و حل مسأله، در سطح دانش آموزان دبیرستانی.
  7. تقویت روحیه ملی در بعد علمی
  8. تبلیغ مثبت بین المللی در عرصه علمی و مقابله با تبلیغات نادرستی که بر ضد ایران وجود دارد.

آفات و مشکلات المپیادهای علمی در ایران

طبیعی است که هر کار مثبتی در مقام عمل، عوارض یا انحرافاتی هم داشته باشد. در مورد المپیادهای علمی (ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، زیستشناسی، نجوم و المپیاد ادبیات به عنوان المپیادی از مجموعه علوم انسانی)، به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد که البته قضاوت دقیق درباره شدت هر کدام و اینکه غیر از المپیادها چه عوامل دیگری در به وجود آمدن شان نقش داشته، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

  1. کم رنگ شدن انگیزه های درونی به دلیل تشدید انگیزه های بیرونی.
  2. فاصله گرفتن بدنه آموزش و پرورش با المپیاد ریاضی.
  3. به وجود آمدن سرخوردگی در برخی دانش آموزان ناموفق.
  4. به وجود آمدن غرور و توقع بیجا در برخی دانش آموزان موفق.
  5. تقویت فردگرایی و تضعیف کار گروهی.
  6. غلبه نسبی امکانات مالی و آموزشی دانش آموزان به استعداد ذاتی آن ها.
  7. تمرکز قبولی ها در تعدادی کمی از مدارس و ناامیدی دانش آموزان اکثر مدارس کشور برای موفقیت در المپیادها.

برنامه هایی برای المپیاد ریاضی بهتر

در این سال ها برای بهبود وضع المپیاد تلاش هایی موفق و ناموفق شده است. اهمیت تقویت ریاضیات در کشور موجب می شود که به المپیاد ریاضی به عنوان یکی از ابزارهای بالقوه در این راستا بیشتر توجه شود. به ویژه که در این سال ها شاهد بحرانی مشابه بحران اوایل دهه 60 هستیم و درصد دانش آموزانی که رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب می کنند سال به سال کاهش پیدا کرده و به زیر 12 درصد رسیده است و وضعیت به شکلی است که در برخی شهرها به دلیل کم بودن متقاضیان رشته ریاضی و فیزیک، دیگر کلاسی به این رشته تخصیص داده نمی شود.

از طرفی آزمون چندگزینه ای ورود به دانشگاه، اثرات بسیار مخربی بر روی همه دروس به خصوص ریاضیات، که در آن استدلال و نوشتن بسیار مهم است، داشته است و المپیاد ریاضی می تواند مقدمه حرکتی شود که آزمون های تشریحی مناسب، دست کم در سطوح نخبگانی، معیاری برای ورود به دانشگاه شود.

در ادامه به برخی از ایده ها و برنامه هایی که تصور می کنم می توانند مفید و مؤثر باشند اشاره می کنم.

بیست و چند سال پیش!

شاید بسیاری ندانند که تا اواسط دهه 70، آزمون مرحله اول المپیاد ریاضی، آزمونی تشریحی بود. این آزمون به طور متمرکز طراحی می شد ولی برگه ها ابتدا در استان ها تصحیح می شد و نمرات برتر برای تصحیح دوم به تهران فرستاده می شد. در اواسط دهه 70، کیفیت پایین تصحیح در استان ها، مسئولان وقت المپیاد ریاضی را به این نتیجه رساند که آزمون مرحله اول را به آزمونی چندگزینه ای تبدیل کنند و از آن روز به بعد نقش نیروهای علمی و اجرایی در استان ها در حد باز کردن پاکت سؤال ها، چیدن صندلی ها، توزیع کیک و آب میوه، جمع کردن برگه ها و... است!

آیا این شایسته است که اساتید و دبیران و دانشجویان کشور، غیر از تهران، امکان حضور و تأثیرگذاری علمی در جریان المپیاد ریاضی را ندارند و تعدادی محدود، به عنوان کمیته علمی المپیاد ریاضی و همکاران آن ها، همه چیز را در دست دارند؟ شاید گفته شود اگر برگزاری المپیاد به استان ها سپرده شود شاهد افت کیفیت آزمون ها و تصحیح برگه ها و... خواهیم بود. برای پاسخ به این ایراد، لحظه ای تصور کنید که آن روز که کشور ایران می خواست وارد المپیاد بین المللی ریاضیات شود، با مشابه چنین منطقی، از مسئولان کشور ما می خواستند که صرفاً اجرا را به عهده بگیرند و طراحی آزمون ها و تصحیح برگه ها بر عهده نهادی متخصص ولی خارج از کشور باشد. آیا در این صورت ما بعد از سی سال و حتی بیشتر حرفی برای گفتن در المپیاد ریاضی داشتیم؟

آیا بهتر نبود بیست سال پیش به جای اینکه به خاطر برخی ضعف ها نیروهای علمی استان ها را حذف کنیم، به آن ها فرصت رشد بدهیم. آیا در این صورت امروز وضع بهتری نداشتیم؟ آیا در این صورت المپیاد ریاضی در بدنه آموزش و پرورش جایگاه بهتری نداشت؟

البته ما از جزئیات شرایط در آن زمان مطلع نیستیم و حق نیست که زحمات دلسوزانه گذشتگان را با گفتن "ای کاش ها" زیر سؤال ببریم. دست کم روشن است که عملی کردن این پیشنهاد زحمت بسیاری را می طلبیده که شاید شرایط آن در آن مقطع فراهم نبوده است.

امروز چه باید کرد؟ اعتماد به توانایی های کل کشور و تمرکز زدایی تدریجی

به عقیده من آنچه باید به سویش گام برداریم این است که مراحل اولیه المپیاد ریاضی از حالت متمرکز خارج شود و ده ها و شاید صدها آزمون در سراسر کشور وجود داشته باشد که از جمله فواید موفقیت در آن ها ورود به جریان المپیاد ملی باشد. به جای اینکه گروهی در تهران مسئولیت شناسایی دانش آموزان مستعد در استانهای اصفهان، ایلام یا کرمان را به عهده داشته باشند، این کار به نیروهای علمی همان استان ها سپرده شود. در این صورت هر استانی می تواند آزمونی با محتوا و سبکی مناسب برای دانش آموزان خودش داشته باشد و در این کار از تجربه هر ساله استان های دیگر نیز استفاده کند. به عهده گرفتن مسئولیت طراحی آزمون ها و تصحیح برگه ها می تواند موجب رشد نیروهای علمی در نقاط مختلف کشور شود و این از اهداف محقق نشده المپیاد ریاضی است. برای این کار لازم است اساتید و دبیران ریاضی به یاری مسئولان آموزش و پروش استان ها بیایند و مسابقات ریاضی استانی را راه اندازی کنند و هیچ لزومی ندارد همه استان ها با هم وارد این حرکت شوند. بهتر است در مسابقات استانی نیز بیشتر از سؤال های تشریحی استفاده کنند، تا از اثرات مخرب آزمون های چندگزینه ای دورتر باشیم.

دوران گذار

غیرمتمرکز کردن المپیاد امروز شاید از جهتی مشکل تر از بیست سال پیش باشد، زیرا با وجود تمام کاستی ها به نظر می رسد سال ها تجربه کمیته علمی المپیاد ریاضی ایران، از یک طرف و دوری استان ها از فرایندهای علمی المپیاد از سوی دیگر، موجب فاصله ای زیاد در کیفیت برگزاری یک آزمون المپیادی شده است و انتقال آنی مراحل اول المپیاد به استان ها ممکن است موجب لطمه دیدن دانش آموزان در چند سال آغازین شود. از سوی دیگر بعد از این سال ها دانش آموزان زیادی در جریان حضور و موفقیت در المپیاد ریاضی تربیت شده اند که استفاده درست از این نیروی جوان می تواند رسیدن به هدف ترسیم شده را تسریع کند. لذا بهتر این است که در سال های آغازین، آزمون مرحله اول سراسری حذف نشود ولی درصدی از سهمیه ورود به مرحله دوم به استان ها سپرده شود و با ارزیابی عملکرد این درصد افزایش داده شود تا در نهایت آزمون مرحله اول به طور کامل به استان ها واگذار شود.

تصحیح برگه های المپیاد در سراسر کشور

از جمله فعالیت های مهم در برگزاری المپیاد ریاضی، تصحیح برگه های آزمون های مرحله دوم است و اکثر کسانی که در این کار فعالند از المپیادی های قدیمی هستند. این کار خوشبختانه با استاندارد نسبتاً قابل قبولی انجام می شود؛ برای هر سؤال معمولاً چند راه حل نوشته و به دقت بارم بندی می شود و برگه ها دو یا سه بار تصحیح می شوند. مراحل تجدید نظر هم کاملاً جدی برگزار می شود.

گسترش فضای مجازی و ابزارهای پردازش متن و تصویر می تواند این امکان را به ما بدهد که به جای تصحیح مت مرکز برگه ها این کار را در کل کشور به مشارکت بگذاریم. تصور کنید که دانش آموز پس از شرکت در آزمونی تشریحی به تصویر برگه خود در فضای مجازی دسترسی داشته باشد و هر برگه نیز، همراه با راه حل های مختلف و بارم بندی دقیق، به طور خودکار به چندین مصحح تخصیص داده شود. نمرات نزدیک به هم مصححان منجر به ثبت نمره شود و اختلاف نظر بیش از حد موجب شود که برگه به شکل خودکار به یک یا چند مصحح خبره تر ارجاع داده شود. حتی فضای مجازی می تواند امکان بحث مصحح و دانش آموز را ضمن مخفی نگه داشتن هویت آن ها فراهم آورد. مطالعه دیدگاه مصحح ها در مورد برگه و دانستن دلیل نمره نگرفتن، در این سطح وسیع، از نظر آموزشی برای دانش آموزان بسیار مفید است. چنین فعالیتی برای دبیران محترم نیز آموزنده و مفید است. به علاوه آموزش و پرورش می تواند از داده های آن برای رتبه بندی و تشویق دبیران استفاده کند.

مصحح های ارشد و کارکشته نیز به جای تصحیح هزار برگه، بارم بندی را با دقتی بالا و با بیانی ساده انجام می دهند و بر کل فرایند تصحیح و موارد خاص نظارت می کنند و در نهایت برگه های نزدیک به مرز قبولی را مجدداً تصحیح می کنند.

برگزاری آزمون تصحیح و گسترش تا بی نهایت مصحح ها

در سال های اخیر تمام برگه های آزمون مرحله دوم در باشگاه دانش پژوهان جوان اسکن می شوند و در تمام تصحیح ها کپی برگه ها، بدون مشخصات فردی، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از نسخه دیجیتالی برگه ها میتوان به طور خودکار توانایی افراد در تصحیح را ارزیابی کرد؛ کسی که می خواهد مصحح شود، از دانش آموز گرفته تا استاد دانشگاه، باید در "آزمون تصحیح" شرکت کند. به فردی که ادعا می کند در فلان زمینه، مثلا ترکیبیات، توانایی تصحیح برگه دارد تعدادی سؤال ترکیبیات، راه حل و بارم بندی داده می شود تا برای آزمون تصحیح آماده شود. سپس در زمانی محدود از او خواسته می شود که تعدادی برگه را تصحیح کند. مقایسه نمرات داده شده متقاضی با نمره هایی که مصححان اصلی داده اند حاکی از میزان توانایی او در تصحیح خواهد بود. این آزمون نیاز به حضور در محلی خاص و نظارت نیز ندارد. ورود به جمع مصحح ها می تواند مقدمه شناخت بیشتر از شخص و به کارگیری او در برنامه های دیگر، از جمله برنامه هایی در راستای تمرکززدایی از المپیاد، نیز باشد و به علاوه این کار می تواند موجب ارتباط علاقه مندان و فعالان عرصه المپیاد در کل کشور با یکدیگر شود.

حمله به غول چندگزینه ای کنکور!

به عنوان یکی از فواید جنبی باید به مشکلی به نام کنکور چندگزینه ای اشاره کنم که بسیاری از دروس از جمله ریاضیات را نابود کرده است. برخی برنامه های تلویزیونی ثابت کرده است که به ابتذال کشیدن علم با استفاده از کنکور آسان است! از جمله موانع کنار گذاشتن آزمون چندگزینه ای دقت تصحیح در آن است که به نظر مردم چنین دقتی در مورد آزمون تشریحی، آن هم در تعداد میلیونی، شدنی نیست. ولی شاید با این روش بشود با کمک همه دبیران کشور دست کم بخشی از سؤال های آزمون سراسری دانشگاه را تشریحی کرد. البته چرخش مالی برخی از افراد و مجموعه های خصوصی و ارتباط آن ها با نهادهای تصمیم گیر نیز مانعی جدی برای چنین برنامه هایی است. موفقیت این ایده در المپیاد می تواند ما را در تصحیح روش کنکور فعلی یاری کند.

در نظر گرفتن نتیجه المپیادهای علمی برای ورود به دانشگاه

مدتی است که اثر سوابق تحصیلی در مقایسه با اثر آزمون سراسری کنکور در حال افزایش است. المپیادهای علمی می توانند نقشی پررنگ در این سوابق داشته باشند؛ سالانه آزمون های مرحله اول و دوم المپیادهای علمی، در رشته های مختلف، با کیفیتی قابل قبول برگزار می شوند ولی تنها استفاده رسمی از نتایج آن ها مربوط به تعداد اندکی است که وارد دوره های تابستانی می شوند و استعداد دانش آموزانی که با اختلافی اندک در این رقابت فشرده عقب مانده اند کاملاً نادیده گرفته می شود. اگر به شکلی منطقی نتایج المپیادهای علمی در پرونده آموزشی دانش آموزان ثبت شود، هم دانشگاه ها با دقت بیشتری موفق به شناسایی استعدادهای کشور می شوند و هم دانش آموزان با آرامش بیشتری در این رقابت های علمی شرکت می کنند.

المپیاد ریاضی همزمان، راهی که در آغاز آن هستیم

در المپیاد بین المللی ریاضیات حدود 600 دانش آموز از سراسر جهان از جمله 6 نفر عضو تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند و این در حالی است که چندین برابر این عدد، دانش آموز ایرانی توانایی کسب مدال در این المپیاد را دارد و فرصت اثبات استعداد ریاضی خود را در این سطح پیدا نمی کند. همین مسأله موجب شد که از پنج سال پیش برنامه ای را با عنوان "المپیاد ریاضی همزمان" راه اندازی کنیم تا دامنه حضور در این المپیاد معتبر بین المللی را از شش نفر به هرکه علاقه مند است برای هر چند بار و در هر مقطع تحصیلی" توسعه دهیم.

ارزیابی شرکت کنندگان از توانایی حل مسأله با استانداردهای بین المللی، ارتباط بین دوست داران ریاضیات و آشنا کردن آن ها با اهمیت پرداختن به ریاضیات برای پیشرفت کشور در حاشیه برگزاری المپیاد ریاضی همزمان است و امکان شناسایی وسیع استعدادهای ریاضی دانش آموزی و دانشجویی برای جذب در رشته ریاضی و حمایت از آن ها (در صورت توجه نهادهای مربوطه) از دیگر اهداف این المپیاد است. در این پنج سال، صدها دانش آموز، دانشجو، دبیر و استاد علاقه مند در این رقابت سطح بالا شرکت کرده اند و توانسته اند ارزیابی خوبی از استعداد حل مسأله خود به دست آورند و نمرات تعداد قابل ملاحظه ای در حد مدال های رنگارنگ المپیاد بین المللی بوده است.

دیگر مقالات سایت
علوم و ابزارهای آن کتاب علوم هفتم

علوم و ابزارهای آن کتاب علوم هفتم

مقاله ای که مشاهده می کنید، محتوای تکمیلی ویژه مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) پایه هفتم در درس علوم از فصل های "تجربه و تفکر" و "اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن" می باشد...

خصوصیات افراد خودشکوفا

خصوصیات افراد خودشکوفا

اصطلاح خودشکوفایی در روانشناسی مدرن، به معنی محقق ساختن توانایی و استعدادهای درونی بالقوه فرد توسط خودش است و این یعنی خودشکوفایی. هر انسانی که به دنیا می‌آید قطعا...

در باب معنی کلمات (لغت) در کنکور

در باب معنی کلمات (لغت) در کنکور

خیلی از دانش آموزان و کنکوری ها ممکنه با حفظ کردن و به خاطر سپردن معنی کلمات مشکل داشته باشند و به سختی از پس این کار بر بیان. به این منظور، در این مقاله قصد داریم به س...