ثبت‌نام کلاس تخصصی کمپبل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ لینک
دسته‌بندی:   سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

دکتر الهام یاوری - فعالیت و مصاحبه‌ها

دکتر الهام یاوری - فعالیت و مصاحبه‌ها

دکتر الهام یاوری متولد سال 1355 و دانش‌آموخته دبیرستان فرزانگان اصفهان می‌باشد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شریف و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در رشته دکترای مهندسی صنایع در دانشگاه برکلی آمریکا طی نمود. در این مقاله به مصاحبه‌ها و فعالیت‌های سرکار خانم دکتر الهام یاوری می‌پردازیم. این مقاله خلاصه‌ای از مصاحبه‌ها و فعالیت‌های ایشان در زمان‌های مختلف کاری می‌باشد که می‌تواند خواننده را به صورت اجمالی با ایشان و فعالیت‌هایشان آشنا نماید.

سوابق کاری سرکار خانم دکتر الهام یاوری:

  • عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
  • مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان
  • ریاست اتاق فکر کارآفرینی و ریاست مرکز آمار و اطلاعات بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان

---------------------------------------------------

احتمال معاون رئیس جمهور شدن خانم دکتر الهام یاوری:

در روزهای اخیر و پس از دیدار هیئت دولت با رهبر انقلاب این گمانه‌زنی که  الهام یاورى، رئیس "سازمان ملى پرورش استعدادهاى درخشان"، به عنوان معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم انتخاب خواهد شد، مطرح شده است.

خانم الهام یاوری تنها زن حاضر در دیدار هیات دولت رئیسی با رهبر انقلاب بود و در پی این دیدار گمانه‌زنی‌ها برای نشستن او به جای معصومه‌ ابتکار قوت گرفت. آیا الهام یاوری معاون امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از انتصاب معاون جدید امور زنان ریاست جمهوری دارد.

 

خانم الهام یاوری در پاسخ به حدس و گمانه زنی‌ها در خصوص موضوع معاون رییس جمهور، صحبتی کردند به شرح زیر است:
 
ترجیح می‌دهم تا زمانی که آقای رئیس جمهور در این‌باره حکم نزنند در این موضوع صحبت نکنم، این سوال را باید از رئیس جمهور بپرسید و ترجیح می‌دهم فعلا در این مورد صحبتی نکنم.
 
  • شایعه‌ی چند تابعیتی بودن خانم الهام یاوری:

طی روزهای گذشته مطالبی در فضای مجازی پیرامون خانم الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مطرح شده است، مبنی بر اینکه ایشان تابعیت یا اقامت از یک کشور خارجی دارند.

در این‌باره یک منبع مطلع اعلام داشته و تاکید کرد که این شایعات درباره ایشان کذب محض است و خانم الهام یاوری هیچ تابعیت و اقامتی غیر از ایران ندارد.

---------------------------------------------------

  • مصاحبه های ویدیویی از خانم الهام یاوری:
  1. برنامه گوهرشاد - شبکه افق - شناخت بانوان موفق ایران (برای مشاهده اینجا کلیک کنید)
  2. برنامه‌ی مناظره در مورد حذف مدارس متوسطه اول سمپاد (برای مشاهده اینجا کلیک کنید)

---------------------------------------------------

نگرش و اظهار نظر خانم یاوری پیرامون نخبه پروری و عدالت آموزشی:

  • طرح شهاب

خانم الهام یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیادملی نخبگان با بیان اینکه نخبگان را به عنوان پیشران تحول و سرمایه‌های ارزشمندی که نیازمند تکریم و الگوسازی هستند می‌شناسیم، گفت: در لایه‌های پایین‌تر افرادی هستند که معتقدند رانت ویژه نخبگی و تیزهوشی وجود دارد و تعدادی دارند سهم بیشتری می‌برند، بنابراین هرچقدر سهم کمتری بدهیم و منابع را به سمت آنها که تیزهوش نیستند ببریم به عدالت نزدیک‌تر است.

وی افزود: تعریف نخبه این است که فردی با ظرفیت‌های استعدادی، ذاتی و اکتسابی‌اش برای حل مسائل کشور مفید و موثر است.

وی درباره صنعت المپیاد گفت: هرچیزی ارزش افزوده‌ای دارد، طبیعی‌است که اطرافش صنعتی شکل بگیرد و باید بابت آن خوشحال شویم. اصل آن بد نیست که آدم‌هایی خرج کنند و برای آموزش هزینه کنند تا فرزندشان المپیادی شود. بلکه اشکال این است که دولت باید عدالت را برقرار کند و امکانات را به دست آنها که پول ندارند نیز برساند و باید ارزیابی‌ها طوری انجام شود که افرادی که از طریق کلاس‌ها بالا نیامده‌اند هم بتوانند موفق بشوند. حاکمیت باید این آدم‌ها را هدایت کند و هدف‌گذاری صحیح برایشان داشته باشد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه هر وقت چیزی تبدیل به صنعت شد، مانند بیماری به آن نگاه نکنیم و نقش حاکمیتی خود را ایفا کنیم، گفت: روش است که اشکال دارد. راه حل این است که کار نخبگان را به نخبگان بسپاریم. تا وقتی امر سنجش را کسی که تجربه‌اش را ندارد انجام می‌دهد اوضاع همین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این گزاره که "همه آنها که سمپاد قبول می‌شوند، کلاس خاص می‌روند" درست نیست، گفت: ممکن است در خروجی سمپاد طیف وسیعی انسان تربیت کنیم اما نقطه مشترک آنها ذهن فعال، خلاق و پرسشگر است. اینها حتی اگر کارآفرینی و صنعت نیاموخته اند اما در این عرصه‌ها حرف برای گفتن دارند.

وی درباره طرح شهاب عنوان کرد: طرح شهاب ناموفق است، زیرا تناقضات مفهومی دارد.

وی در پایان افزود: موضوع عدم تفکیک استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست. می‌توان طوری عمل کرد که بچه ها دور از جامعه رشد نیابند. نفس کنار هم بودن آدم‌های مستعد یک ارزش است.

  • ایجاد تعامل سمپادی‌ها با سایر دانش‌آموزان از طریق فعالیت مشترک

خانم الهام یاوری با بیان این‌که سمپاد، پرورش همه استعدادهای ملی با گوناگونی استعدادهایی است که نیازمند ‏پرورش و شکوفایی است گفت: اما نکته اینجاست که باید ‏محدودیت‌های سازمان سمپاد را در نظر گرفت. مرکز ملی ‏سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلا در حد اداره‌ای ‏کوچک در دل آموزش و پرورش بوده است.‏

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان ‏اینکه طیف وسیعی از برنامه ها وجود دارند که پرهزینه‌تر ‏بوده‌اند و در اولویت دوم قرار گرفته اند گفت: مثلا بچه‌هایی که نمی‌خواهند به مدرسه سمپاد بروند در همان مدرسه ‏عادی برنامه ویژه دریافت کنند و یا کلوپ‌های ویژه علمی ‏دایر شود. اما خب چنین برنامه های تلفیقی پرهزینه و ‏اجرای آنها دشوار است.‏

وی افزود: هزینه متوسط یک دانش آموز در مدرسه سمپاد ‏برای آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه ‏تحصیل یک دانش آموز در مدرسه عادی است. پدر و مادرها ‏داوطلبانه در این زمینه هزینه می‌کنند. سمپاد تنها مدرسه‌‏ای است که شهریه ثابت ندارد. یک طیف شهریه داریم و ‏درصدی هم شهریه نمی‌دهند.‏

وی با اشاره به اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانش ‏آموزی را به دلیل ندادن شهریه از حق تحصیل در این ‏مدرسه محروم کند اظهار کرد: پرداخت هزینه توسط اولیا ‏به مراتب کمتر از مدرسه غیردولتی است و اگرچه عدالت ‏آموزشی صد درصدی نیست و بخشی از هزینه را از اولیا ‏می‌گیریم اما نسبت به امکاناتی که در اختیار دانش‌آموزان قرار ‏می‌دهیم، تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این ‏شکاف طبقاتی را کم می‌کند.‏

خانم یاوری افزودند: یک اقدام مفید این است که سعی ‏کنیم محتوای درسی سمپاد در شهرهای بزرگ را در اختیار ‏سایر مدارس قرار دهیم.‏

وی در پاسخ به این‌ مطلب که اگر مدرسه غیردولتی وجود نداشت از ‏وجود مدارس سمپاد با این شکل دفاع می‌کردید؟ گفتند: ‏یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای ‏همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود ‏مدارس غیردولتی متمول بیشتر می‌شود و سمپاد ناچار ‏است وظیفه و ماموریت‌های خود را بر حمایت از دانش‌آموزان تیزهوش جدی‌تر ‏بگیرد.‏

خانم یاوری با اشاره به آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد گفتند: ‏قبلا در مواردی مانند آزمون ورودی بد عمل شد، اما باید در ‏کنار اصلاح این موضوع، این نکته را هم در نظر بگیریم که هنوز ‏یک سوم ثبت نامی های مدارس سمپاد در تهران از خانواده‌های فرهنگیان ‏هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیردولتی ‏داریم. ‏

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش ‏به این جمله که سمپاد، مقدمه‌ای برای موفقیت در کنکور ‏است گفت: این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. ‏کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و ‏آموزش و پرورش مقدمه‌ای برای ورود به دانشگاه نیست ‏و باید به خودی خود ارزش‌هایی را تقویت کند که در ‏سند تحول احصا شدند اما به طور عملیاتی پیاده نشده‌اند. ‏ویژگی‌های یک دانش‌آموز سمپادی هم باید خارج از مقوله ‏کنکور معنادار باشند.‏

وی با اشاره به اینکه سازمان سمپاد به این سمت رفته که ‏رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد پایه گذاری شوند گفتند: ‏یک علت اینکه برخی سمپادی‌های ما در دوره کارشناسی ‏رشته دیگری می‌خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت ‏علوم انسانی می‌روند به معنی عدم شناسایی استعداد به طور ‏صحیح نیست بلکه می خواهند تجارب دیگری کسب کنند.‏

خانم یاوری با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک دانش‌آموزان نیست گفتند: باید تعامل سمپادی‌ها با بقیه دانش‌آموزان ‏از طریق تعریف فعالیت‌های مشترک افزایش یابد.

مدارس ‏معین، خواهرخوانده و … طرح‌هایی هستند که در این ‏راستا دنبال می‌شوند. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده‌تر ‏کرد تا دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند. ‏همچنین روش‌های شناسایی استعدادها باید کم‌هزینه و ‏کارآمدتر بشوند. کار سختی است اما شدنی است.‏

  • سهمیه ۹۰ درصدی در کنکور برای برگزیدگان جشواره خوارزمی مناسب است.

خانم الهام یاوری در گردهمایی مجازی با رؤسای ادارات و دبیران استانی جشنواره جوان خوارزمی بخش دانش‌آموزی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره جوان خوارزمی در تقویت روحیه آفرینش و عمل‌گرایی دانش‌آموزان بیان کرد: با گسترش اطلاع‌رسانی به‌موقع و آموزش‌هایی که به معاونان می‌دهیم می‌توانیم به تقویت حوزه علوم انسانی و علوم پایه بپردازیم و استعدادهای این حوزه را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان بعد از شرکت در جشنواره خوارزمی باید اندوخته ارزشمند اطلاعاتی از این جشنواره داشته باشند، گفت: ایجاد انگیزه و افزایش اعتمادبه‌نفس باید در دانش‌آموزانی که موفق به شرکت و ارائه طرح در این جشنواره می‌شوند، ارتقا یابد.

یاوری تصریح کرد: فراهم کردن جو عمومی برای شرکت دادن همه جامعه، ایجاد علاقه برای داشتن اندوخته علمی و تأثیر مثبت بر دانش‌آموزان به کمک مدیران استانی، موضوعاتی است که باید در برگزاری جشنواره جوان خوارزمی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: جشنواره جوان خوارزمی بخشی از این اهداف را تأمین می‌کند و وزیر آموزش‌ وپرورش هم نگاه مثبتی به این جشنواره داشته است، بنابراین انتظار گام‌های قوی‌تری در این زمینه را دارند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد طرح‌های ارائه‌شده به این جشنواره اظهار کرد: ١٩۶١ طرح در دوره بیست و دوم این جشنواره به دبیرخانه ارسال شد و در مرحله داوری ١٠۶ طرح به ارائه حضوری رسید و بعد از تجدید نظر تعداد طرح‌ها به ١١٨ افزایش یافت.

وی ادامه داد: بیست و پنج طرح در لیست نهایی انتخاب شد که در دوازده استان توزیع‌شده‌اند و استان اصفهان با پنج طرح در صدر قرار دارد.

یاوری با اشاره به اینکه اخیرا در آستانه از دست دادن جشنواره جوان خوارزمی بودیم، گفت: وزارت علوم قصد داشت تا این جشنواره را به‌طور کامل به آموزش‌ وپرورش واگذار کند در حالی پیوند میان دانشجویان پژوهشگر و دانش‌آموزان تأثیرگذاری بهتری خواهد شد.

  • امکان تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس سمپاد سراسر کشور

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به وضعیت تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس سمپاد بیان کرد: امکان تجهیز آزمایشگاه‌های سمپاد را داریم و حتی سایر مدارس استان می‌توانند از ظرفیت‌های این آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

وی درباره ایجاد سهمیه کنکور برای برگزیدگان جشنواره خوارزمی اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح کار در این جشنواره با المپیاد فاصله دارد، بنابراین سهمیه ٩٠ درصدی در کنکور مناسب به نظر می‌رسد اما باید کیفیت خروجی را تقویت کنیم که نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

  • تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان

خانم الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به معماری مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم اظهار کرد: موفقیت در این معماری الزاماتی را می‌طلبد تا فعالیت‌های موازی شناخته شود و برنامه‌ریزی‌های کلانی صورت بگیرد.

وی افزود: باید بازخورد گیری مداوم از وزارت علوم داشته باشیم تا بدانیم که دانش‌آموزان در ابعاد دانشی و نگرشی چگونه ارزیابی‌شده‌اند و با این ارزیابی به این نکته پی خواهیم برد که در کدام قسمت باید برنامه‌ریزی بیشتری صورت بگیرد.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: حفظ ارتباط در رده‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی مهم است و المپیادها و جشنواره نوجوان خوارزمی نمونه موفقی از این تعاملات است.

وی با اشاره به تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان، اظهار کرد: معلمان در دانشگاه‌ها به‌عنوان کارورزی و یا فرصت مطالعاتی حضور پیدا کنند تا بتوانند از فضای علمی آنجا استفاده کنند.

  • ضرورت توجه به آینده شغلی دانش‌آموزان سمپاد

خانم الهام یاوری جریان پیگیری اجرای طرح سمپاد مهارتی و بازدید میدانی از مدارس استعدادهای درخشان فرزانگان کرج اظهار کرد: استان البرز یکی از استان‌های بسیار قوی در حوزه طرح مهارتی سمپاد و در این زمینه موفق بوده است.

وی بیان کرد: از بخش‌های مختلفی که باید در آنها کار شود و یک فضای تربیتی مناسب را برای دانش‌آموزان فراهم کنند در این استان نمونه‌های خوبی وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: تصور قوی ما نیز این است که مدارس سمپاد وقتی می‌توانند ارزشمند باشند که نه تنها در خدمت دانش‌آموزان خود بلکه در خدمت کل کشور و تمام استعدادها باشند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا تلاش‌های زیادی می‌شود تا از محتواهای علمی، آموزشی، پرورشی و … که در سمپاد تولید می‌شود در اختیار تمام مدارس قرار داده شود.

  • الگوهایی از مدل مدرسه‌داری در فضای کشور تهیه شود.

خانم یاوری با بیان اینکه همچنین باید بتوانیم الگوهایی از مدل مدرسه‌داری در فضای کشور تهیه کنیم، گفت: بنا بر بودجه‌ها و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستیم، یک آموزش دولتی، باکیفیت و کارآمدی بالا به مدارس جامعه هدف ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه باید از تجربیاتی که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد استفاده کنیم، اظهار کرد: اگرچه دانش‌آموزان سمپاد ممکن است، نیازها و مسئولیت‌های متفاوتی داشته باشند اما به هر حال همه‌ی ما سوار یک کشتی آموزش و پرورش هستیم به همین منظور تعامل و یادگیری دوجانبه را باید خیلی جدی بگیریم.

  • فضای مهارتی کشور احتیاج به ارتقا دارد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: ورود سمپاد به بحث مهارت در هنرستان‌ها سابقه طولانی ندارد اما فضای مهارتی کشور احتیاج به ارتقا دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از سبک‌های شیشه‌ای که جلوی ارتقای اقتصادی و اجتماعی کشور را می‌گیرد به این دلیل نیست که ما دانشمندان قوی در این حوزه‌ها نداریم، بلکه بیشتر به این دلیل است که یک بریدگی و شکافی بین بدنه دانشی و توده کلی کشور وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این فاصله در کشور به خاطر وجود آدم‌هایی است که در لایه‌های دانشجویی کلمه‌ها، واژه‌ها، تکنولوژی و زبان رایج را به خوبی می‌شناسند، گفت: بنابراین با بدنه کارگر و تکنسین می‌توانند رابطه برقرار کنند، دانش خوبی که در لایه‌های بالاتر داریم ترجمه کنند و در لایه‌های پایین‌تر گسترش دهند و باعث شوند ما در لایه‌های پایین‌تر موفق به خلق ثروت از طریق دانش شویم.

وی خاطرنشان کرد: ایده این است درباره این گسست باید کار شود، مانند هر تحولی این امر نیازمند نیروهای تحول‌گرا و پیشگام بوده و ممکن است دانش‌آموزان سمپاد این توانایی را داشته باشند و برای متحول کردن فضا این انگیزه را داشته باشند.

  • محتوای آموزشی مدارس سمپاد در اختیار دانش‌آموزان مستعد قرار می‌گیرد.

خانم الهام یاوری در مصاحبه با رادیو گفتگو گفتند: سه مأموریت برای مرکز سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در نظر گرفته‌ایم که به همه مدارس سمپاد اختصاص دارد.

وی با اشاره به باور عمومی مبنی بر مدرسه‌های موجود در کشور برای پرورش دانش آموزان سمپاد، اظهار کرد: در اساسنامه جدید فارغ از اینکه دانش آموزان سمپادی در کدام مدرسه درس می‌خوانند، دانش آموزان سمپاد مورد حمایت قرار می‌گیرند و یکی از مهم‌ترین کارها برقراری تعامل میان استعدادهای درون و بیرون مدرسه است.

یاوری گفت: محتوای آموزشی مدارس سمپاد به سایر مدارس ارائه‌شده تا سطح آموزش‌ها در سایر مدارس هم ارتقا یابد.

وی با اشاره به جوان بودن سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، گفت: یکی از طرح‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان عمومی کردن مفاد درسی است که پس از بازبینی در اختیار تمام دانش آموزان قرار می‌گیرد.

یاوری اضافه کرد: تصمیم داریم تا مهارت علمی، برنامه‌های آموزشی و تربیتی و محتواهای مهارتی را در حوزه نرم‌افزار و هنر به‌صورت بسته‌های آموزشی در اختیار همه مدارس قرار دهیم.

  • تقویت مدارس سمپاد، تقویت فرهنگ تعلیم و تربیت و پرورش ایده‌ها است.

خانم الهام یاوری در نشست مدیران مدارس سمپاد استان خراسان رضوی، ضمن تقدیر از مجموعه فعالیت‌های همکاران مدارس استعدادهای درخشان، اظهار کرد: تقویت مدارس سمپاد، «تقویت فرهنگ تعلیم و تربیت»، تقویت روش‌های آموزش و پژوهش و پرورش ایده‌ها است.

وی بابیان این که برنامه‌های آموزشی و پرورشی در مدارس سمپاد باید مسئله محور و انتخاب محور باشند، گفت: رویکرد برنامه‌های این مدارس مشارکتی و گفت و گو مدار است و باید بانشاط و شورانگیز باشد.

ایشان با تأکید بر لزوم عالمانه و تخصصی بودن برنامه‌های مدارس استعدادهای درخشان گفت: نظم و انضباط باید به‌عنوان یک ارزش در دانش آموزان نهادینه شود و برنامه‌ریزی فعالیت مدارس استعدادهای درخشان بر همین پایه استوار است.

وی با بیان این‌که برنامه‌های مدارس سمپاد باید چند جانبه‌گرا و بر مبنای اشتراک‌گذاری منابع باشد و همچنین گزارش‌دهی مناسبی داشته باشند، گفت: تنها دو درصد دانش آموزان کشور در مدارس سمپاد مشغول تحصیل هستند و بااین‌وجود در سال ۹۸ یازده درصد جوایز مسابقات قرآن و عترت و فرهنگی و هنری کشور به دانش آموزان مدارس سمپاد اختصاص یافته است. همچنین تمام تلاش ما در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.

خانم یاوری با اشاره به بازدید دو روزه از مدارس سمپاد استان خراسان رضوی تصریح کرد: اجرای طرح پراکنده سمپاد، برگزاری کلاس‌های المپیاد، هماهنگی و همدلی مجموعه عوامل اجرایی و معلمان مدارس، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و کیفیت دبیران در مدارس استعدادهای درخشان این استان و همچنین تعهد خاص و ویژه نسبت به اجرای سند تحول بنیادین، کیفیت مدارس سمپاد این استان را نسبت به سایر استان‌های کشور متمایز کرده است.

 
دیگر مقالات سایت
⁣⁣دروغ هایی که اغلب ما به خودمان می‌گوییم

⁣⁣دروغ هایی که اغلب ما به خودمان می‌گوییم

ما اغلب به خود دروغ می گوییم تا اشتباهات و ناکارآمدی خود را پشت آن پنهان کنیم.

_ من قربانی گذشته‌ام هستم:
⁣شما قربانی گذش...

در باب هندسه (ویژه‌ی رشته تجربی)

در باب هندسه (ویژه‌ی رشته تجربی)

به قلم خانم صدف گل‌گل رتبه 202 کنکور تجربی 98

بازبینی توسط خانم سارا همتی رتبه 1 کنکور تجربی 94 و آقای <...

من "خودم‌" هستم !

من "خودم‌" هستم !

اعلامیه ویرجینیا ستیر برای احترام به خود:
من "خودم‌" هستم !
در کل جهان کس دیگری نیست که درست همانند من باشد.
کسانی هستند که بعضی از اجزاءشان شبیه م...