دسته‌بندی:   المپیاد

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان

اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان

مصوب جلسه 340 مورخ ۱۰ آبان ۱۳۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگي

مقدمه:

از آنجا كه آينده نظام جمهوري اسلامي ايران در گرو شكوفايي استعدادهاي جوان كشور است، شناسايي دانش آموزان و دانش پژوهان جوان و مستعد و حمايت، تقويت و راهنمايي ايشان به منظور بهبود و ارتقاي سطح دانش آنان، تأثیر بسزايي در نيل به اين هدف مقدس خواهد داشت. وزارت آموزش و پرورش به حكم مسؤوليت سنگيني كه بر عهده دارد بر خود فرض می داند تسهيلات و امكانات لازم را براي جذب و تشويق جوانان با استعداد و علاقه‌مند به دانش پژوهش از هر حيث فراهم سازد. بدين منظور و به موجب اين اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان تأسیس می شود تا گامي مؤثر در دستيابي به اين مهم باشد.

فصل اول - كلیات

ماده 1 - تعریف (شخصیت حقوقی و نام)

«باشگاه دانش پژوهان جوان» که در این اساسنامه به اختصار «باشگاه» نامیده می­شود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسه‌ای آموزشی-پژوهشی در چارچوب ماده 15 اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تحت نظر آن سازمان و منحصراً بر اساس این اساسنامه اداره می‌شود.
تبصره: مرکز باشگاه در تهران خواهد بود. باشگاه می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه شعبه‌هایی در سایر نقاط ایران دایر کند.

ماده ۲- هدف
هدف از تأسیس باشگاه، عبارت است از:

شناسایی، اعتلای علمی، فرهنگی و تربیتی، حمایت، هدایت و تقویت خودباوری، ارتقاء روحیه خدمت به کشور، شبکه سازی و تقویت هویت ملی، اسلامی، ایرانی و انقلابی، در میان برترین استعدادهای نوجوان و جوان کشور تا رسیدن به جایگاه شایسته و اثربخش ملی و جهانی از طریق رقابت‌ها، رویدادها و فعالیت­‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی به منظور استقرار تمدن نوین اسلامی.

ماده ۳- وظایف باشگاه

الف - شناسایی و جذب دانش‌آموزانیو جوانانی دارای استعداد سرشار در رشته‌های مرتبط علمی باشند.

ب - فراهم آوردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به علم و پژوهش بالاخص در حوزه‌های مرتبط علوم پایه و علوم انسانی، از جمله از طریق تشکیل کلاس‌ها، کارگاه‌ها، رویدادهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رصد نگرش دانش آموزان، اولیاء و دبیران در مورد نقش و اهمیت علوم پایه و علوم انسانی برای پیشرفت کشور.

ج - انجام دادن کلیه امور راجع به شرکت گروه‌های دانش ­آموزی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات المپیادهای معتبر منطقه‌ای و جهانی و مسابقات علمی تراز اول ملی از قبیل برگزاری مسابقات مقدماتی برای گزینش اعضای گروه­‌های ایرانی شرکت کننده در مسابقات جهانی و منطقه ­ای و نیز برگزاری اردوها و تشکیل دوره‌ها و کلاس­‌های لازم به منظور ایجاد آمادگی در اعضای گروه‌­ها

د - ایجاد شرایط و تسهیلات مناسب برای مطالعات و تحقیقات علمی از طریق تشکیل گروه‌های پژوهشی و علمی و فراهم آوردن زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی لازم برای تحقق اهداف، از جمله کتابخانه، آزمایشگاه‌ها و وسایل علمی و تحقیقاتی مورد نیاز و ابزارهای محاسباتی

ه - برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی برجسته متناسب با اهداف باشگاه، از جمله تشکیل جلسات سخنرانی، بحث و نقد علمی از طریق دعوت از استادان و صاحب نظران صاحب صلاحیت، و طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی متناسب با وظایف بند «۳-ب» به منظور تعالی، تقویت سبک زندگی مسئولانه و کادرسازی و تربیت نسلی کارآمد و مؤمن

و - ارتباط، تعامل و هم‌افزایی با دانشگاه‌­ها و مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و صنعتی داخل و خارج کشور و دستگاه‌­های اجرایی به منظور اعتلای دانش پژوهان، تسهيل نقش‌آفرینی آن‌ها در پیشرفت و کسب تجربه نقش‌آفرینی ملی و مشارکت فعال و تأثیرگذار آن‌ها در مجامع بین‌المللی

ز - تهیه بانک اطلاعاتی جامع و روزآمد از اعضای باشگاه، و طراحی سازوکارهای تداوم ارتباط، تعامل و تشکل بخشیدن به اعضاء در مسیر رشد علمی، پژوهشی و فرهنگی، با هدف شبکه سازی اعضای باشگاه و گروه‌­های پژوهشی آن و ارتباط با اساتید و نخبگان

ح - به خدمت گرفتن تمام امکانات موجود جهت گسترش عدالت آموزشی در محدوده مأموریت‌های باشگاه با انجام فعالیت‌هایی مانند کمک به ارتقای دبیران، تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی، تدوین و انتشار حقیقی و مجازی محتواهای علمی و آموزشی در حوزه‌های مختلف شامل: جزوات، کتب، نشریات و محتواهای چندرسانه‌ای، با عنایت ویژه به تحت پوشش قرار دادن استعدادها در مناطق محروم و کم برخوردار.

ط - فراهم کردن شرایط قانونی و اجرایی برای مشارکت اساتید، دبیران و دانشجویان کل کشور برای اجرای اهداف باشگاه و پرهیز از تمرکزگرایی از طریق تعامل با نهادهای استانی و کمک به توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و انسانی مرتبط با اهداف باشگاه در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار کشور.

ی - همکاری علمی و تخصصی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و عرضه خدمات فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، علمی و عملی به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش.

ک - عرضه خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، مشاوره­ای و کارآفرینی و اشتغال به اعضای باشگاه.

ل - طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای استفاده از توان و ظرفیت اعضای باشگاه در جهت انجام بهتر وظایف باشگاه.

م - طراحی راهکارهای مناسب به منظور جذب و نگاهداشت، افزایش بهره‌وری و اثرگذاری بیشتر صاحبان استعدادهای برتر دانش‌آموزی، به ویژه برگزیدگان المپیادهای علمی دانش‌آموزی.

ماده ۴- ارکان باشگاه

ارکان باشگاه عبارتند از: الف- هیأت امناء ب- رئیس ج- شورای باشگاه

ماده ۵- هیأت امناء

هیأت امنای باشگاه، همان هیأت امنای مندرج در ماده 5 اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که به ترکیب آن اعضای زیر اضافه می­گردد:

1- رئیس باشگاه (قائم مقام دبیر هیأت امناء)

2- دو نفر از دانش‌پژوهان مدال‌آور دارای سابقه عضویت در باشگاه که یک نفر از آنان از میان بانوان صاحب‌نظر در امور باشگاه و یک نفر دیگر از میان متخصصین شاغل در خارج از استان تهران انتخاب شوند.

تبصره- اعضای حقیقی ردیف 2 در بالا به پیشنهاد رئیس و اعضای هیأت امناء و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب این شورا به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد اعضای حقیقی برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده ۶- وظایف هیأت امناء

هیأت امناء علاوه بر وظایف مندرج در اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، وظایف زیر را نیز در ارتباط با باشگاه دانش پژوهان جوان بر عهده خواهد داشت:

الف - تعیین خط مشی و بررسی و تصویب سیاست‌های کلی باشگاه

ب - تأیید و انتخاب رئیس باشگاه به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش

ج - بررسی و تصویب برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه و برنامه های راهبردی باشگاه

د - صدور مجوز تأسیس شعب باشگاه در سایر نقاط کشور

ه - تعیین شاخص­‌ها و استانداردهای مسابقات معتبر دانش ­آموزی در سطح ملی و بین‌المللی و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب و تأیید اعتبار مسابقات علمی دانش‌آموزی مطابق با شاخص‌های مصوب و اطلاع­‌رسانی به عموم مردم

و - بررسی و تصویب آیین­ نامه داخلی جلسات هیأت امناء و نیز آیین‌نامه‌های شرایط عضویت و شرایط اعطای جوایز و کمک هزینه و هزینه کامل تحصیلی به اعضای باشگاه

ز - بررسی و تصویب ساختار و نمودار سازمانی و تشکیلاتی، پست‌های مورد نیاز و آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی، اداری و انضباطی باشگاه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه

ح - تصویب کارگروه­ های تخصصی باشگاه و آیین­ نامه فعالیت و نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه‌­ها

ط - تأیید برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی در کشور و تعيين المپیادهای بین‌المللی که تیم‌های ملی به آن‌ها اعزام می‌شوند.

ی - بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای مطرح شده توسط رئیس باشگاه، یا پیشنهادهایی که از سوی دست‌کم 3 نفر از اعضای هیأت امناء ارائه شده باشد.

ک - نظارت بر حسن اجرای این اساسنامه، برنامه‌های مصوب و امور علمی و اجرایی باشگاه

ل - پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی

م - بررسی موضوعات دارای نقش اساسی در رسیدن باشگاه به اهداف تعیین شده در این اساسنامه

ن - تأیید اعضای حقیقی شورای باشگاه، پیشنهادی از سوی رئیس باشگاه

س - بررسی و تایید گزارش عملکرد سالیانه باشگاه و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی

تبصره- هیأت امناء می‌­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت امناء تفویض نماید. آیین‌­نامه تشکیل و شرح وظایف این کمیسیون را هیأت امناء تصویب خواهد کرد.

ماده ۷- جلسات هیأت امناء جلسات عادی هیأت امناء دو بار در سال به دعوت ریاست هیأت امناء تشکیل می‌­شود و با حضور دو سوم از کل اعضاء رسميت می‌یابد. مصوبات هیأت امناء با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ می­‌شود.

ماده ۷- جلسات هیأت امناء

جلسات عادی هیأت امناء دو بار در سال به دعوت ریاست هیأت امناء تشکیل می‌­شود و با حضور دو سوم از کل اعضاء رسميت می‌یابد. مصوبات هیأت امناء با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ می‌­شود.

تبصره - جلسات فوق العاده هیأت امناء بر حسب ضرورت، با پیشنهاد دبیر یا قائم مقام دبیر هیأت امناء یا رئیس هیأت امناء و یا سه نفر از اعضای هیأت امناء و با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل می­‌شود.

ماده ۸- رئیس باشگاه

رئیس باشگاه، بالاترین مقام اجرایی باشگاه است و از میان افراد واجد شرایط، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب خواهد شد.

رئیس باشگاه می‌بایست:

الف - دارای سوابق علمی - اجرایی شایسته باشد.

ب - شناخت کافی از نظام­‌های علمی، اداری، مالی، برنامه­ ریزی، مدیریت، فرهنگی و تربیتی کشور داشته باشد.

ج - با موضوعات مربوط به باشگاه، به ویژه برگزاری المپیادهای علمی و سازوکارهای آن آشنایی کامل داشته باشد.

تبصره 1- ریاست باشگاه به عنوان سمت آموزشی و پژوهشی محسوب می­‌شود.

تبصره ۲- انتصاب مجدد رئیس باشگاه برای حداکثر یک دوره چهار ساله دیگر بلامانع است.

ماده ۹- وظایف رئیس باشگاه

الف - اجرای کلیه مصوبات ابلاغی هیأت امناء

ب - اداره و هدایت امور باشگاه و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیأت امنا

ج - برگزاری جلسات شورای باشگاه، ابلاغ مصوبات آن در چارچوب مصوبات هیأت امناء و ارائه پیشنهادهای شورای باشگاه به هیأت امناء.

د - تهیه و تنظیم برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه و ارائه آن به شورای باشگاه برای تصویب

ه - استخدام، نصب و عزل کارکنان باشگاه، تعیین حقوق و دستمزد و پاداش آنان طبق مقررات و آئین­نامه استخدامی باشگاه که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

و - حفظ و حراست اموال و دارایی­‌های منقول و غیرمنقول باشگاه

ز - تهیه گزارش عملکرد سالانه باشگاه و ارائه آن به هیأت امناء

ح - نمایندگی باشگاه در کلیه مراجع اداری و قضایی با حق توکیل به غیر برای استیفای حقوق باشگاه در حدود مقررات.

ط - ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف ترکیبی سالانه به هیأت امناء برای تصویب.

ی - انجام هرگونه فعالیتی که در پیشرفت امور باشگاه مفید باشد و مخالف با مصوبات هیأت امناء و شورای باشگاه نباشد.

ک - افتتاح حساب ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و امضا کلیه اسناد و اوراق تعهدآور باشگاه.

ماده۱۰- شورای باشگاه

شورای علمی و تخصصی و یکی از ارکان سیاست‌گذار باشگاه است که ترکیب اعضای آن به شرح ذیل است:

الف - رئیس باشگاه (رئیس شورای باشگاه)

ب - معاونان باشگاه

ج - رؤسای کارگروه­های تخصصی باشگاه

د - سه نفر عضو حقیقی که از میان شخصیت­‌های فرهنگی، علمی و اجرایی، فعالان پژوهشی و علمی باشگاه، معلمان دارای صلاحیت و اعضای فعلی و کارگروه‌های علمی باشگاه با پیشنهاد رئیس باشگاه، تأیید هیأت امناء و با ابلاغ رئیس باشگاه برای مدت چهار سال منصوب می­‌شوند.

ماده ۱۱- وظایف شورای باشگاه

الف - همکاری و معاضدت با رئیس باشگاه در اداره باشگاه

ب - تهیه و تنظیم برنامه راهبردی باشگاه در چارچوب مصوبات هیأت امناء

ج - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه

د - همکاری با هیأت امناء در امر نظارت بر حُسن اجرای اساسنامه و امور اجرایی باشگاه

ه - نظارت بر نحوه اداره شعب استانی باشگاه در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت امناء و پیشنهاد تأسیس یا انحلال شعب باشگاه در استان‌ها به هیأت امناء

و - ارائه برنامه‌های پیشنهادی، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و نظرات مشورتی به هیأت امناء در زمینه فعالیت­‌های پژوهشی رقابت­‌های علمی، و شبکه‌سازی دانش پژوهان جوان

ز - ارائه برنامه‌های فرهنگی به هیأت امناء و نظارت بر عملکرد فرهنگی و تربیتی در چارچوب برنامه‌های مصوب هیأت امناء

ح - تصویب آیین نامه داخلی جلسات شورای باشگاه

تبصره- جلسات شورای باشگاه با حضور اکثریت اعضاء رسميت خواهد داشت و مصوبات آن با امضای ریاست باشگاه ابلاغ می­‌شود.

ماده ۱۲- کارگروه‌های تخصصی

هر کارگروه تخصصی گروهی متشکل از افراد متخصص و متعهد علمی است که مرجعیت سیاست­‌گذاری، برنامه‌­ریزی و تصمیم­‌گیری در یک حوزه‌­ی تخصصی کلان را در باشگاه بر عهده دارد. عناوین کارگروه­‌های تخصصی، حدود و وظایف آن‌ها، و آئین نامه نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه­‌ها را هیأت امناء تصویب می­‌کند.

ماده 13- اعضای باشگاه

اعضای باشگاه که «دانش پژوه» نامیده می­‌شوند، علاوه بر برگزیدگان المپیادهای علمی، عبارت است از جوانانی که در رقابت‌ها و فعالیت­‌های علمی، ملی و بین‌المللی در مقاطع دانش‌آموزی و دانشجویی درخشش داشته‌اند و شرایط مندرج در آیین‌نامه که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید را دارا باشند.
تبصره- باشگاه می‌­تواند در موارد خاص با تصویب هیأت امناء افرادی را به عنوان عضو وابسته یا عضو افتخاری بپذیرد.

ماده 14- منابع فیزیکی و بودجه باشگاه

الف: اختصاص ردیف به عنوان کمک دولت در بودجه سالیانه کل کشور با عنوان باشگاه دانش پژوهان جوان
ب- کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی
ج- وجوه حاصل از خدمات آموزشی و پژوهشی، مشارکت مالی و سرمایه ­گذاری­‌های لازم به منظور کسب منابع مالی
د- فضای فیزیکی مناسب برای استقرار باشگاه و انجام برنامه­ های آن که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار باشگاه قرار می­‌گیرد.
تبصره- باشگاه می‌تواند از محل منابع و منافع حاصل از تمامی موقوفات در نظر گرفته شده برای امور آموزش و پرورش، امور صاحبان استعدادهای برتر و امور نخبگانی برای برنامه‌های حمایتی و هدایتی خود استفاده نماید.

ماده15- برای گردآوری وجوه موضوع بند «ب» ماده 14 و اجرای بند «ج» ماده یاد شده، صندوقی تحت عنوان «صندوق حمایت از دانش پژوهان جوان» ایجاد می‌شود و وجوه آن طبق آیین­‌نامه‌ای که به پیشنهاد رئیس باشگاه و با رعایت مقرراتی که به تصویب هیأت امناء می­‌رسد، به مصرف خواهد رسید.

ماده 16- فعالیت‌های مالی، معاملاتی و استخدامی

باشگاه با توجه به ماهیت حقوقی آن (موضوع ماده 1 اساسنامه) از حیث مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی مشمول قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات آموزشی – پژوهشی است و فعالیت‌های مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی آن زیر نظر رئیس و بر اساس آیین­‌نامه‌های مالی، معاملاتی و اداری، استخدامی خاص که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید، انجام می‌شود. کلیه پرداخت‌های دولت و سایر دستگاه‌ها به باشگاه، کمک تلقی می‌­شود و مانده آن قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.

تبصره- بخشی از نیروهای مورد نیاز باشگاه از طریق مأموریت کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه­‌ها تأمین خواهد شد.

ماده 17- اموال و دارایی‌ها

اموال منقول و غیرمنقول و دارایی­‌ها و حقوق و سایر امکانات باشگاه، متعلق به دولت است که در صورت انحلال باشگاه به وزارت آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.
تبصره- هرگونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول باشگاه به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیأت امناء برسد.

ماده 18- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، صرفاً طبق راهکارهای ذیل انجام می­‌پذیرد:

1- پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۲- پیشنهاد هیأت امنای باشگاه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره- انحلال و یا ادغام باشگاه در سایر نهادها تنها با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده 19- این اساسنامه در 19 ماده و 12 تبصره در جلسه 858 مورخ 24/12/1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. (ص/مصوبات عالی/858)

 

دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با باشگاه دانش پژوهان جوان و دانش پژوهان المپیادی (به ترتیب زمان)

  1. پذیرش دانش آموزان ممتاز شرکت کننده در مسابقات بین المللی ریاضی در رشته «ریاضی» دانشگاه ها، بدون شركت در كنكور مصوب جلسه 147 مورخ ۶ اردیبهشت ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی
    بنا به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش دایر به تقاضای معافیت از كنكور ورود به دانشگاه دانش آموزان ممتازی كه برای شركت در امتحان بین المللی ریاضی عازم خارج از كشورند، مقرر گردید كه این دانش آموزان فقط در رشته ریاضی بدون كنكور وارد دانشگاه دلخواه خود شوند و اگر داوطلب در رشته های دیگر بودند در كنكور جداگانه شركت نمایند.
  2. پذیرش دانش آموزان ممتازی كه در مسابقات المپیاد ریاضی شركت می نمایند در رشته های ریاضی و فنی دانشگاه ها بدون شركت در آزمون سراسری گروه ریاضی و فنی مصوب جلسه 160 مورخ ۸ شهریور ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی
    بنا به پیشنهاد وزیر محترم آموزش و پرورش و پیرو مصوبه «پذیرش دانش آموزان ممتاز شرکت کننده در مسابقات بین المللی ریاضی در رشته ریاضی دانشگاه ها بدون شركت در كنكور» (مصوب جلسه 147 مورخ 6/2/67) تصویب گردید كه این دانش آموزان امسال و سال های بعد، از شركت در كنكور گروه ریاضی و فنی به منظور پذیرش در رشته های ریاضی و فنی دانشگاه ها معاف باشند.
  3. تسری مصوبه جلسه 147 مورخ 6/2/67 شورای عالی به دانش آموزان ممتازی كه در المپیاد فیزیك شركت می نمایند مصوب جلسه 177 مورخ ۲۰ دی ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی
    بنا به پیشنهاد وزیر محترم آموزش و پرورش تصویب گردید كه مصوبه معافیت از شركت در آزمون سراسری گروه آزمایشی ریاضی و فنی دانشگاه ها كه در حق دانش آموزان ممتازی كه در المپیاد ریاضی شركت می نمایند برقرار گردیده، به دانش آموزان ممتازی كه در المپیاد فیزیک شركت خواهند نمود نیز تعمیم داده شود.
  4. پذیرش دانش آموزان برگزیده جهت شركت در المپیاد شیمی و كامپیوتر در دانشگاه ها بدون شركت در آزمون سراسری مصوب جلسه 272 مورخ ۱۵ بهمن ۱۳۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی
    بنا به پیشنهاد وزیر محترم آموزش و پرورش تصویب گردید شش نفر دانش آموزان رشته ریاضی فیزیك، برگزیده جهت شركت در المپیاد كامپیوتر و 6 نفر دانش آموزان برگزیده جهت شركت در المپیاد شیمی بدون شركت در آزمون گروه آزمایشی ریاضی فیزیك در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته شوند. چنانچه دانش آموزان برگزیده المپیاد شیمی در رشته علوم تجربی تحصیل می کنند، بدون شركت در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته خواهند شد.
  5. معافیت دانش آموزان برگزیده المپیادهای ادبیات فارسی و زیست شناسی از شركت در آزمون سراسری مصوب جلسه 441 مورخ ۲۱ اردیبهشت 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی
    پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش (نامه شماره 140/18382 مورخ 77/8/11) درباره معافیت 12 نفر از دانش آموزان برگزیده المپیاد ادبیات فارسى و زیست شناسى از شركت در آزمون سراسرى مطرح و به این شرح به تصویب رسید. «هر سال، تعداد شش نفر از دانش آموزان برگزیده المپیاد ادبیات فارسى، بدون شركت در آزمون سراسرى گروه آزمایشى علوم انسانی، صرفا در رشته ادبیات فارسى در دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته می شوند. هر سال، تعداد شش نفر از دانش آموزان رشته علوم تجربی، برگزیده جهت شركت در المپیادهاى جهانى زیست شناسى، بدون شركت در آزمون سراسرى گروه آزمایشى علوم تجربی در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته می شوند.
  6. تسری معافیت اعضای المپیاد ادبی از آزمون سراسری دانشگاه ها به سه نفر از دانش آموزان سایر رشته ها كه در المپیاد ادبی برگزیده می شوند. مصوب جلسه 491 مورخ ۱۰ بهمن 1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی
    شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 491 مورخ 80/10/11، به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش (نامه شماره 140/16391 مورخ 80/8/20) موضوع تعمیم معافیت اعضای المپیاد ادبی از آزمون سراسری دانشگاه ها به سه نفر از دانش آموزان سایر رشته ها كه در المپیاد ادبی برگزیده می شوند و در این رشته ادامه تحصیل می دهند مشروط به اینكه نمره آنان از نمره نفر ششم دانش آموزان برگزیده رشته ادبیات و علوم انسانی کمتر نباشد را تصویب كرد.
  7. افزایش سهمیه ورودی دانش آموزان المپیادی به دانشگاه ها مصوب جلسه 547 مورخ ۱۴ مهر 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی
    شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 547 مورخ 83/7/14 به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش (نامه شماره 55956 مورخ 82/10/15 دفتر رئیس جمهور (افزایش سهمیه ورودی دانش آموزان المپیادی به دانشگاه ها را به این شرح تصویب كرد:
    تعداد دانش آموزانی كه به سبب عضویت در تیم های المپیاد علمی دانش آموزی می توانند بدون شركت در آزمون سراسری گروه آزمایشی ذی‌ربط در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته شوند از 9 نفر در المپیاد ریاضی، 7 نفر در المپیاد فیزیك و 6 نفر در هر یك از المپیادهای زیست شناسی، شیمی و کامپیوتر به 12 نفر در المپیاد ریاضی، 10 نفر در المپیاد فیزیك و 8 نفر در هر یك از المپیادهای زیست شناسی، شیمی و کامپیوتر افزایش یابد. همچنین تعداد دانش آموزانی كه می توانند از طریق شركت در المپیاد ادبی در رشته ادبیات فارسی دانشگاه مورد نظرشان ادامه تحصیل دهند به 12 نفر از رشته علوم انسانی و معارف اسلامی و 6 نفر از سایر رشته ها (جمعا 18 نفر) افزایش یابد.
  8. تسری مزایای برگزیدگان المپیاد فیزیك به اعضای تیم نجوم سمپاد مصوب جلسه 555 مورخ ۲۰ بهمن 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی
    شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 555 مورخ 83/11/20 به پیشنهاد وزارت آموز شوپرورش (نامه شماره 140/23241 مورخ 83/9/17) تعمیم مزایای برگزیدگان المپیاد فیزیك به اعضای تیم نجوم سمپاد را به این شرح تصویب كرد: تعداد دانش آموزان المپیادی تیم نجوم كه به سبب عضویت در تیم های المپیاد علمی دانش آموزی می توانند بدون شركت در آزمون سراسری گروه آزمایشی ذی‌ربط در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته شوند همچون المپیاد فیزیك 10 نفر می باشد. این مصوبه از سال 84 لازم الاجراست و ظرفیت پذیرش در مورد این دانش آموزان برای سال های 82 و 83 حداكثر به تعداد حائزین مدال طلای كشوری رشته فیزیك است كه با انتخاب سازمان استعدادهای درخشان از طریق باشگاه دانش پژوهان جوان معرفی می شوند.
  9. امكان ادامه تحصیل دارندگان مدال طلای المپیادهای بین المللی ریاضی، فیزیك و كامپیوتر در رشته های گروه پزشكی و دارندگان مدال طلای المپیادهای ادبی در رشته های گروه علوم انسانی و گروه هنر مصوب جلسه 712 مورخ 2 خرداد 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی
    ماده واحده امكان ادامه تحصیل دارندگان مدال طلای المپیادهای بین المللی ریاضی، فیزیك و كامپیوتر در رشته های گروه پزشكی و دارندگان مدال طلای المپیادهای ادبی در رشته های گروه علوم انسانی و گروه هنر كه در جلسه ۷۱۲ مورخ 91/3/2 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس پیشنهاد مورخ 90/10/29 معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش كشور به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:
    دارندگان مدال طلای المپيادهای بين المللي رياضي، فيزيك و كامپيوتر امكان ادامه تحصيل در رشته های گروه پزشكي و دارندگان مدال طلای المپيادهای ادبي امكان ادامه تحصيل در رشته های گروه علوم انساني و گروه هنر را دارا مي باشند.
دیگر مقالات سایت
حرکت چیست کتاب علوم نهم

حرکت چیست کتاب علوم نهم

مقاله ای که مشاهده می کنید، محتوای تکمیلی ویژه مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) پایه نهم در درس علوم از فصل حرکت چیست می باشد. امیدواریم از مطالعه این مطلب استفاده کافی...

مدیریت زمان در کرونا

مدیریت زمان در کرونا

زمـان یکـی از مهمتریــن ثروت هــای هــر فــرد اســت. بســیاری از مــا در انجــام کارهــای روزانــه دچــار کمبــود وقــت مــی شــویم و نمــی توانیــم کارهایمــان را بــه...

ریاضیات مثل کوهنوردی است. (مریم میرزاخانی)

ریاضیات مثل کوهنوردی است. (مریم میرزاخانی)

گفت و گویی با مریم میرزاخانی، مترجم شیرین سادات صفوی

از مریم میرزاخانی کمتر از از انگشتان یک دست مصاحبه به ج...