دسته‌بندی:   سمپاد و سمپادی

آشنایی با مرحوم دکتر اژه‌ای پدر معنوی سمپاد

آشنایی با مرحوم دکتر اژه‌ای پدر معنوی سمپاد

مرحوم دکتر جواد اژه‌ای مشاور رهبری و رئیس هیئت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از بدو تأسیس تا سال ۱۳۸۷ می‌باشد.

حجت الاسلام اژه ای که بود؟

جواد بن علی‌محمد اژه‌ای اصفهانی فرزند علی محمّد در پنجم فروردین ۱۳۲۷ شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود.

تحصیلات ابتدایی و متوسّطه را در اصفهان گذراند و در ۱۳۴۶ شمسی دیپلم ادبی گرفت.

ایشان همزمان به تحصیل در مقطع متوسّطه و هم در حوزه علمیه اصفهان نیز به تحصیل پرداخت. وی علاوه بر طی کردن تحصیلات حوزوی، کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی را از دانشگاه اصفهان اخذ نمود و بعد به استخدام آموزش و پرورش درآمد و ۲ سال در دبیرستان‌های شهرضا تدریس نمود. در کانون علمی تربیتی جهان اسلام به فعالیت پرداخت و زیر نظر او کتاب فرصت در غروب به چاپ رسید.

پس از تعطیلی این کانون به فعالیت در مسجد امام علی (ع) اصفهان ادامه داد.

ایشان که به‌عنوان یکی از فعالان سیاسی مخالف رژیم پهلوی شناخته شده بود به توصیه دکتر شهید بهشتی در ۱۳۵۳شمسی به‌ هامبورگ سفر کرد و جذب انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا شد.

ایشان سپس برای ارتباط با انجمن اسلامی دانشجویان وین به اتریش رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداختند و در رشته روان‌شناسی تجربی از دانشگاه دولتی وین موفق به اخذ مدرک دکتری گردید و در این سال‌ها با ارتباط با دانشجویان ایرانی ساکن اتریش به آگاهی بخشی و تبلیغ برای انقلاب اسلامی ادامه داد.

مرحوم اژه ای داماد و پسرخاله شهید آیت الله سیدمحمد بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، وی برادر شهید اکبر اژه‌ای از شهدای انفجار حزب جمهوری اسلامی است.

فعالیت های فرهنگی و علمی

اژه ای همچنین از ۱۳۶۴ شمسی به بعد در دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس به تدریس پرداخت و همچنین ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی را برعهده داشت و به مدت 15 سال مدیر گروه رشته روانشناسی و بنیانگذار دوره دکتری روانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس و همچنین ایشان 9 سال نیز مدیر گروه روانشاسی و مشاوره دانشگاه تهران بوده اند.

از دیگر مسوولیت‌های وی می توان از عضویت در هیات امنای بنیاد فارابی، هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، هیات امنای سازمان ملّی استعدادهای درخشان، نماینده رهبری در امور دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و عضو شورای مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌های کشور نام برد.

این استاد نامدار خدمات علمی و آثاری از خود برجای گذاشته است. از جمله فعالیت های علمی ایشان می توان به مشاوره و راهنمایی پایان نامه های تحصیلی، تألیف چندین جلد کتاب چون مبانی مشاوره و راهنمایی، هدایت و مشورت در اسلام و آسیب شناسی اجتماعی اشاره کرد. مؤلف در این آثار می کوشد، ضمن توجه مقدماتی به درس آسیب شناسی اجتماعی به ارایه کلیاتی در خصوص جامعه، بعد اجتماعی انسان و جامعه پذیری، کج روی و واکنش ها و همین طور انحرافات اجتماعی از دیدگاه قانون به نقش انبیای الهی در بازداری از کج فهمی ها و انحرافات اجتماعی و همنوایی ها و ناهمنوایی ها از دید ادیان متفاوت به خصوص دین اسلام، بپردازد؛ بنابراین برای نیل به این اهداف، علاوه بر دیدگاه قرآن، پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) دیدگاه برخی از دانشمندان اسلامی نیز، مطرح شده است.

روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی از دیگر آثار وی است که توسط انتشارات نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

مولف در این کتاب کوشش نموده است تا ابتدا روان‌شناسی، ریشه‌ها و تفکر آن در فلسفه قدیم و فلسفه نوین و تاثیرهای فلسفی در سده های اخیر را مطرح کند، سپس انسان در قرآن (روح، امر، خلق، حیات طبیعی و دنیوی و اخروی) چهره واقعی انسان، نیازهای او و انسان اجتماعی از دیدگاه قرآن را بررسی می کند.

وی در ادامه به بیان دیدگاه‌های چهره‌های شاخص در روان‌شناسی تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته است. وی همچنین مقالات متعددی در مجله های داخلی و خارجی منتشر کرد.

فعالیت های اجرایی

بعد از انقلاب در سال 1360 به استخدام وزارت امور خارجه درآمد. در دوره سوم 3 سال وزیر مشاور و رییس سازمان بهزیستی کشور گردید، بعد از آن در مسوولیت معاونت فرهنگی-اجتماعی نخست‌وزیر مشغول به کار شد.

ریاست هیات امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از بدو تأسیس یعنی ۱۳۶۶ الی ۱۳۸۷شمسی از دیگر مسوولیت های این استاد نامدار بود.

در نامه خداحافظی دکتر اژه ای از سمپاد می خوانیم:

وقتی آمدم، موی سپیدی بر چهره‌ام نبود و اکنون پس از گذشت بیش از ۲۱ سال با قامتی راست و امیدوار، محیط کارم را ترک می‌کنم؛ با فرزندی رشید به نام سمپاد برای ایران اسلامی: مقاوم و سازش‌ناپذیر… در این مدت سعی کردم مدیرانی داشته باشم که به فرموده امام راحل (ره) بر ریاست، ریاست کنند، نه دریوزگی مدیریت و در این که تا چه حد موفق بودم، هیچ گاه تردیدی نداشته‌ام. هر چند، هر فردی در گزینش خود دچار خطا می‌شود و من تا آخرین لحظه در هدایت مدیرانم به طرف استقلال و تعهد به انقلاب و اسلام ــ به جای تعهد به خطوط سریع السیر و قلیل البقا  کوشیدم. بچه‌های این سرزمین را در هر کجای ایران عزیز، همانند هر ایرانی مسلمان با تمام وجود دوست داشته‌ام و این دوست داشتن را لازمه ذهن هر معلمی می‌دانم که بخواهد راه انبیا و نه دریوزگی اغنیا را طی کند. سمپاد را برای آن‌ها به وجود آوردم که کمتر فردی به فکر آن‌هاست. وقتی فرزند استانداری در آزمون ورودی سمپاد مردود می‌شد، خوشحال نمی‌شدم، اما وقتی فرزند بلال‌فروش روبروی همان استانداری قبول می‌شد، از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدم. اژه‌ای همچنین در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری بود.

سپس نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی اروپا و آمریکا گردید. ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص خدمات اژه ای در طول حیاتش می‌گوید: اژه ای حامی دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا بود. ایشان در طول عمر خویش همواره در خدمت جامعه دانشگاهی بود و چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب همواره در مسیر خدمت گام برداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کسوت وزیر بهزیستی خدمات ارزشمندی برای مددجویان انجام داد و نیز در تربیت دانش آموزان در سالیان مسوولیتش در سمپاد، کوشید تا نسل جوان را دلسوزانه حمایت کند و همچنین همواره حامی و ملجا دانشجویان عزیز ایرانی در اروپا و آمریکا بود.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی در گذشت دکتر اژه ای:

بسمه تعالی
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد و یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.

تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ی این یادگارهای بی‌همانند است.

این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۹۹/۸/۲۴
 
پیام تسلیت ریاست محترم جمهور، دکتر روحانی، درپی درگذشت دکتر اژه ای:

الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ (توبه / آیه 20)

درگذشت دانشمند فرهیخته، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای، نماینده فقید رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا، موجب اندوه و تأثر عمیق گردید.
این عالم مجاهد افزون با تسلط بر علوم حوزوی و دانشگاهی در فعالیت‌های مختلف علمی و دانشگاهی از جمله تأسیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، وحدت میان دانشگاه و حوزه و نیز در سایر سمت‌های خدمتگزاری، کارنامه درخشان و ارزشمندی از خود برجا گذاشت که به عنوان الگویی برای دانش‌آموختگان معارف اسلامی همواره الهام‌بخش خواهد بود.
اینجانب این ضایعه را به جامعه علمی و دانشگاهی، دوستداران، خانواده مکرم آن عالم وارسته و به ویژه خانواده بزرگوار شهید آیت‌الله بهشتی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش درپی درگذشت دکتر جواد اژه ای:

انا لله و انا الیه راجعون

خانواده معزز حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه ای

 فقدان استاد فرزانه مرحوم دکترجواد اژه ای نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی در اروپا و بنیانگذار آموزش و پرورش استعدادهای درخشان «سمپاد» در جمهوری اسلامی ایران موجب تاثر و تاسف عمیق و اندوه فراوان شد.

زنده یاد دکتر اژه ای پس از دو دهه فعالیت علمی و اجراییِ آمیخته به عشق معلمی، یادگار ماندگاری به نام «سمپاد» را برای کشف و پرورش استعدادهای برتر و نخبگان ایران اسلامی و درخشش جوانان شایسته کشور و مدال آوری های پر افتخار در المپیادهای علمی جهانی را از خود به جا گذاشت تا آینده سازان این مرزوبوم بتوانند در پرتو بستر ایجادشده در راستای تعالی و عزت مندی هرچه بیشتر ایران عزیز حرکتی هدفمند و مشخصی داشته باشند.

او اندیشه ای ژرف، باوری عمیق و ایمانی راسخ به ایجاد «سمپاد» درآموزش و پرورش داشت و با این اندیشه و باور، به مطالعه و تحقیق ونظریه پردازی در تعلیم و تربیت پرداخت و عمر با برکت خود را مصروف تربیت و توانمندی دانش آموزانی کرد که طلایه داران عرصه علم را در ترازی همچون «مریم میرزاخانی» نشاند.

این جانب به عنوان خادم جامعه ی فهیم فرهنگیان، فقدان این معلّم عاشق و موسس آموزش و پرورش ویژه استعدادهای برتر کشور را به محضر مقام معظم رهبری، خانواده معزّا، فرهنگیان فرهیخته و همکاران ارجمند و اساتید محترم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و جامعه نخبگانی کشور تسلیت گفته و از خداوندمنان علوّ درجات برای آن مرحوم، و صبر و سلامت برای بازماندگان، مسئلت دارم.

پيام خانم دكتر ياورى، رئيس سازمان ملّى پرورش استعدادهاى درخشان ، در پى درگذشت حجة الاسلام دكتر اژه اى:

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلاً»«احزاب 23»
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه‌ای به دیدار معبود شتافت.
میراثی که از او به جا مانده است، تلاش بی‌امان برای اقامه حق و عدالت و دلسوزی بی نظیر برای فرزندان ایران اسلامی است تا استعدادهایشان را شکوفا کنند و خادمان پر توانی برای دین و ملت باشند.
مهربانی‌های پدرانه‌اش که گهگاه با سخت‎گیری‌های روشنگرانه همراه می‎شد تا همیشه با ماست؛ او را با صلابت، حق طلبی و تعهّد به افق‎های بلند به یاد می‎آوریم و هم‌پیمان می‌شویم تا لحظه‎ای از تلاش برای رسیدن به آرمان‌های ارزشمندمان از پا ننشینیم.
صادقانه بر این باوریم که این تلاش‎ها گواراترین بهانه رحمت برای روح پر فتوحش خواهد بود...
بر روان پاک پدر مهربان سمپاد درود می‌فرستیم و برای خانواده و دوستان و شاگردان این عزیز سفر کرده صبوری و تأمل و تلاش مضاعف برای ادامه مسیرش را مسئلت می‌کنیم.

متن کامل خداحافظی دکتر اژه ای از سمپاد:
وقتی آمدم، موی سپیدی بر چهره‌ام نبود و اکنون پس از گذشت بیش از بیست و یک سال، با قامتی راست و امیدوار، محیط کارم را ترک می‌کنم؛ با فرزندی رشید به نام سمپاد برای ایران اسلامی: مقاوم و سازش‌ناپذیر. در این مدت، دو تن بیش از همه مرا ممنون خود ساختند: رهبر معظم انقلاب که با دفاع از سمپاد در شورایعالی انقلاب فرهنگی، به این نهال امکان غرس دادند و همواره نگران کاستی‌های آن بودند؛ و نخست وزیر وقت، جناب آقای مهندس میرحسین موسوی که مرا به این مسیر کشاند. در این مدت سعی کردم مدیرانی داشته باشم که به فرموده امام راحل (ره) بر ریاست ریاست کنند، نه دریوزگی مدیریت، و در این که تا چه حد موفق بودم، هیچ گاه تردیدی نداشته‌ام. هر چند، هر کسی در گزینش خود دچار خطا می‌شود و من تا آخرین لحظه در هدایت مدیرانم به سوی استقلال و تعهد به انقلاب و اسلام ــ به جای تعهد به خطوط سریع السیر و قلیل البقا ــ کوشیدم. بچه‌های این سرزمین را در هر کجای ایران عزیز، همانند هر ایرانی مسلمان، با تمام وجود دوست داشته‌ام و این دوست داشتن را لازمه ذهن هر معلمی می‌دانم که بخواهد راه انبیا، و نه دریوزگی اغنیا، را طی کند. سمپاد را برای آن‌ها به وجود آوردم که کمتر کسی به فکر آن‌هاست. وقتی فرزند استانداری در آزمون ورودی سمپاد مردود می‌شد، خوشحال نمی‌شدم، اما وقتی فرزند بلال‌فروش روبروی همان استانداری قبول می‌شد، از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدم.
خدا را شاکرم که با حداقل سرمایه مادی و بیشترین سرمایه معنوی، مراکزی را تأسیس کردم که اولیای قبول نشدگان با درایت آن، اقرار به وجود رقابت سالم می‌کردند و فقط معدود راه‌نیافتگانی بودند که بهه لجن‌پراکنی و فحاشی می‌پرداختند. برای من اما، نه تعریف پذیرفته‌شدگان و نه توهین معدود راه‌نیافتگان، تفاوت بنیادینی نداشت. به هیچ ناحقی حق ندادم و از اصلاح هیچ اشتباهی ــ حتی اگر مقدمه لجن‌پراکنی برایم می‌شد ــ روی‌گردان نشدم.
در کنکور امسال، با وجود اعلام نتایج بر روی سایت، وقتی به من اعلام شد که دو سئوال، پاسخ‌های نزدیک به هم داشته‌اند و کلید چهار سئوال نیز جابه جا شده است، بدون لحظه‌ای تردید تصمیم گرفتمم آن دو سئوال را حذف و کلید چهار سئوال را اصلاح و مجدداً اسامی پذیرفته شدگان را به همراه اسامی کسانی که حقشان ضایع شده بود، بر روی سایت بگذارم. می‌دانستم که با یک «سونامی ردشدگان» روبرو خواهم شد و تازه بعد از این اعلام بود که اعتراض‌ها صورت گرفت و انعکاس آن موجب درخواست غیر قانونی لغو کنکور، هم از سوی دوستان ساده لوح و هم از سوی ستیزه‌گران شادمان، شد. در ادامه، ادعای یافتن ۱۶ غلط جدید و تشخیص آن در طی چند ساعت و عدم قدرت به اثبات رساندن حتی یکی از این غلط‌ها مطرح شد و حتی در ۲۰ اردیبهشت ماه، کلیه اشکالات با صدا و سیما مطرح و ضبط تلویزیونی شد، ولی با وجود پوشش رسانه‌ای هیاهوی ردشدگان، حتی یک ثانیه از آن پخش نگردید؛ واقعاً چه عدالتی! در اینجا باید از وزیر محترم آموزش و پرورش به جهت حمایت از برگزاری مرحله دوم آزمون ورودی سمپاد در اردیبهشت ۱۳۸۷ قدردانی نمایم که این موافقت در پی گزارش مستند سمپاد حاصل شد.
از مرداد ماه ۸۷ به بعد، با هر مدیری که جلسه داشتم، خداحافظی می کردم و حتی برای نیمسال اول تحصیلی، ساعت موظف تدریسم را در دانشگاه پر کردم. انبوهی از کارهای جنبی، نظیر آرشیوو فصلنامه روانشناسی و زونکن‌های مربوط به سایر فعالیت‌هایم را به خارج از سازمان انتقال دادم تا در روز موعود (!) سبکبار خداحافظی کنم، هر چند خود این امر نیز خالی از عواقب نبود. متأسفانه کار انتخاب جایگزین کمی به طول انجامید، تا این که در بعد ازظهر ۱۶ دی ماه، طی یک نمابر ساده، نام جانشینی که حدود یک ماه قبل از آن مطلع شده بودم، برایم ارسال شد. همان شب به راننده گفتم ماشین را بخواباند و خود با وسیله شخصی یکی از همکاران، سمپاد را ترک کردم.
اکنون احساس می‌کنم باری را از دوشم برداشته‌اند و از هرگونه قصور و تقصیری که در این مدت داشته‌ام، از پروردگارم و عزیزان سمپادی پوزش می‌طلبم. آنچه تأسیس شده، به خاطر ایران اسلامی بودهه است. سمپاد در آن زمان، زیر بمباران و موشک باران ایجاد شد و نامه درخواستش در روزهای سخت جنگ به ریاست جمهوری ارسال شد. آن روز، یکی از اساتید آموزش و پرورش دلیل مخالفتش با تأسیس را این موضوع اعلام کرد که پذیرش دانش‌آموز با معدل ۱۹ و تحویل دادن دانش‌آموز با معدل ۱۹ هنر نیست. رهبر انقلاب در پاسخ فرمودند، این گفته وقتی صحیح است که فرض کنیم در شرایط فعلی دانش‌آموزان با معدل ۱۹ وارد مدارس می‌شوند و با معدل ۱۹ از همان مدارس خارج می‌شوند، در حالی که عملاً این طور نیست.
از میان شش وزیر روی کار آمده در این مدت، تنها یک وزیر برایم کم‌آزار بود و من چه شب‌ها که تا صبح نگران این کودک نوپا، بی‌خوابی را تجربه نکردم. فکر نمی‌کردم این نهال در کنار سایر نهال‌های آموزشیی نظام مقدس ما این چنین سریع به بار بنشیند؛ آن هم با وجود آن همه هیاهوی فرار مغزها و اطلاعاتی که هیچ وقت تبیین و تفسیر نشد و فقط چماقی بر سر سمپاد ماند که معلوم نبود در دست چه کسی است.
فرزندان سمپادی‌ام! اطمینان داشته باشید هیچ کجا مانند وطن یک فرد نیست و هیچ افتخاری بالاتر از تلاش برای تعالی و رشد و شکوفایی سرزمین مادری نیست، و این تنها در سایه باور توحیدیی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر شما بر این باور باشید، کاری کارستان خواهید کرد و عظمت و مجد گذشته سرزمینتان را تکرار خواهید نمود.
همکاران سمپادی‌ام! می‌دانم از میان شما، آنان که به راه سمپاد معتقد بودید، از نظر مادی هیچ بهره‌ای نگرفتید و بیش از آن چه موظفتان بود، کار کردید. در هر شهری با کوشش شما مدارس سمپاد جانن گرفت و آن که کمتر از همه نقش داشت من بودم و آن که بیش از همه ناسزا شنید، شما بودید. هر کجا هستید، به خدمت خود ادامه دهید و بدانید که خدا تنها داوری است که می‌توان به او تکیه کرد و امید داشت.
من خوشحالم که هیچ یک از سفارش‌شدگان معدود نمایندگان مجلس و معدود کارگزاران نظام ــ که عادت به ثبت سفارش داشتند ــ به سمپاد راه نیافتند، که اگر این چنین بود، در طول این سال‌ها باا سمپادی‌های عاشق و در عین حال مطالبه‌گر روبه رو نبودم.
امیدوارم ایران عزیز از زعفران وجود شما پربهره باشد و روزهای شکوفایی علمی ایران اسلامی، مسیر رهروان بعدی را روشن‌تر و شاداب‌تر سازد. در پایان، عذرخواهی می‌کنم از این که از آنچه در ذهنمم برای سرمایه‌های سرزمینم بود، بخش ناچیزی را تحقق بخشیدم و همواره کلام رهبرم در پیش رویم بود که:
«عدالت» به معنای این نیست که ما با همه استعدادها با یک شیوه برخورد کنیم؛ نه، استعدادها بالاخره مختلف است. نباید بگذاریم استعدادی ضایع شود و برای پرورش استعدادها باید تدبیر بیاندیشیم؛؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک باید استعدادها باشد و لاغیر؛ عدالت این است. و با تفألی از لسان‌الغیب:
ای دل ریش مرا با لب تو حق نمک
حق نگهدار که من می‌روم الله معک
چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد
من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک

 

کتب تالیفی

  • اژه ای ، جواد. "هدایت و مشورت در اسلام." : انتشارات سمت، ۱۳۹۰.
  • اژه ای ، جواد. "آسیب شناسی اجتماعی." تهران: انتشارات سمت، ۱۳۹۳.
  • اژه ای ، جواد، حسن حبیبی ، مهدی حجّت و کیومرث صابری فیروزان . "کتاب ایران." : انتشارات سروش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۹.
  • نوابی نژاد، شکوه ، عبداله شفیع آبادی، جواد اژه ای ، قدسی احقر، خدیجه آرین، سیدمهدی حسینی، محسن رسولی و مهدی زارع بهرام آبادی. "مبانی مشاوره و راهنمایی." : انتشارات سمت، ۱۳۹۳.
  • اژه ای ، جواد. "روان شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی." تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱.
  • اژه ای ، جواد، محمدعلی مظاهری و حمیدطاهر نشاط دوست. "چگونه بنویسیم؟." تهران: انجمن ایرانی روانشناسی، ۱۳۹۲.

مقالات ملی

  • جلوانی، راضیه، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری در خوش بینی و رواندرستی زنان. مجله علوم روانشناختی ۱۲، ۴۵ (۱۳۹۲): ۳۲-۴۹.
  • اژه ای ، جواد و معصومه حاتمی. پیش بینی تعلل ورزی بر اساس باورهای غیرمنطقی، باورهای ناامیدی، خودکارآمدی و خودتنظیمی. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی ۱، ۱ (۱۳۹۳): ۱-۱.
  • مرزبان، عباس، جواد اژه ای و فاطمه بهرامی. مدل علی تاثیر دلبستگی بر پیشرفت تحصیلی با نقش واسطه ای کنجکاوی. مجله روانشناسی ۷۰، ۲ (۱۳۹۳): ۱۱۸-۱۲۸.
  • رضایی، محمد رضا، جواد اژه ای و مسعود غلامعلی لواسانی . تاثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی با رویکرد شناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان. روان شناسی بالینی ۴، ۳ (۱۳۹۲): ۱۳-۲۰.
  • اژه ای ، جواد، وحید منظری توکلی، سید رحمان حسینی و وجیهه السادات هاشمی زاده. بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی،‌ معنی درمانی گروهی و تلفیق آنها بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان ناسازگار. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی ۶، ۳ (۱۳۹۲): ۳۰-۳۹.
  • وکیلی، رقیه، مسعود غلامعلی لواسانی ، باقر حجازی و جواد اژه ای. راهبردهای یادگیری، جهت گیری های هدفی و اضطراب امتحان در دانش آموزان نابینا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی  (۱۳۸۹): ۲۹-۳۶.
  • ذبیحی حصاری، نرجس خاتون، الهه حجازی موغاری، جواد اژه ای و ولی اله فرزاد. ارتباط خوش بینی تحصیلی معلم با اهداف پیشرفت دانش آموزان. مجله روانشناسی ۷۱، ۳ (۱۳۹۳): ۲۶۳-۲۷۹.
  • اژه ای، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی و حسن ارمی. مقایسه تنظیم هیجان میان افراد دارای سوء مصرف مواد و عادی. مجله روانشناسی ۱۹، ۲ (۱۳۹۴): ۱۳۷-۱۴۶.
  • ویسانی، مختار، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدل علّی. مجله روانشناسی ۱۶، ۲ (۱۳۹۱): ۱۶-۱۴۲.
  • مرزیه، افسانه، جواد اژه ای ، الهه حجازی موغاری و محمود قاضی طباطبائی. رابطه ابعاد سبک تدریس ادراک شده، انگیزش خودمختار و خلاقیت: ارائه مدل خلاقیت بر اساس نظریه خودتعیین گری. مجله روانشناسی ۶۸، ۴ (۱۳۹۲): ۳۵۰-۳۶۴.
  • ، مژده داوری، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای. رابطه بین کمال گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش آموزان. مجله روانشناسی ۱۶، ۳ (۱۳۹۱): ۲۶۶-۲۸۱.
  • غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای و مریم داودی. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت های خود تنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. مجله روانشناسی ۱۷، ۲ (۱۳۹۲): ۱۶۹-۱۸۱.
  • اژه ای، جواد، پریرخ دادستان، محمدرضا شعیری و محمود منصور. وارسی مقایسه ای نمره Z آزمون «رورشاخ » در آزمودنی های سطوح عینی و انتزاعی. مجله روانشناسی ۴، ۱۴ (۱۳۷۹): ۱۱۵-۱۳۰.
  • اژه ای، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی، احسان مال احمدی و هیمن خضری آذر. الگوی علی روابط بین سبک های فرزندپروری ادراک شده، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی. مجله روانشناسی ۱۵، ۵۹ (۱۳۹۰): ۲۸۴-۳۰۱.
  • شهابی، روح الله، جواد اژه ای، پرویز آزادفلاح و ولی ا له فرزاد. مکانیسم زیربنایی رابطه حافظه کاری و هوش سیال. مجله روانشناسی ۶۹، ۱ (۱۳۹۳): ۳-۲۴.
  • طباطبایی، سید موسی، جواد اژه ای ، حمیدرضا حسن آبادی و فرشته عبدوس. تبیین گری در مثال های حل شده کامل کردنی: آیا افزایش بار شناختی مربوط و کاهش بار شناختی برونزاد همزمان ممکن است؟. مجله روانشناسی ۱۷، ۳ (۱۳۹۲): ۲۶۰-۲۷۴.
  • غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای و فرهاد محمدی. رابطه معنای زندگی و خوش بینی با بهزیستی ذهنی. مجله روانشناسی ۱۷، ۱ (۱۳۹۲): ۳-۱۷.
  • اژه ای، جواد، هیمن خضری آذر، محسن بابایی سنگلچی و جواد امانی. الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی ۲، ۴ (۱۳۹۰): ۴۷-۵۶.
  • گزیدری، ابراهیم، مسعود غلامعلی لواسانی ، جواد اژه ای و مطهره حمزه. “تحلیل کانونی رابطه منزلت های هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش آموزان.” فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری ۲۲، ۷ (۱۳۹۵): ۱۷-۲۸.
  • غلامعلی لواسانی ، مسعود، ابراهیم گزیدری و جواد اژه ای . رابطه هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش آموزان. مجله روانشناسی ۱۹، ۴ (۱۳۹۴): ۳۴۶-۳۶۲.
  • غلامعلی لواسانی ، مسعود، سلمان قنبرلو و جواد اژه ای . رابطه خوش بینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی ۱۹، ۳ (۱۳۹۴): ۲۱۸-۲۳۴.
  • قربان جهرمی، رضا، الهه حجازی موغاری ، جواد اژه ای و محمد خدایاری فرد. نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به شناخت و درگیری شناختی:اثر بافت تعلل ورزی. مجله روانشناسی ۱۹، ۱ (۱۳۹۴): ۳-۲۱.
  • شریف زاده، محمدرضا، الهه حجازی موغاری ، محمود قاضی طباطبائی و جواد اژه ای . ساخت و آماده سازی پرسش نامه ی پیوند با مدرسه(SBQ) در دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه ۳، ۱ (۱۳۹۳): ۵۵-۶۷.
  • به پژوه ، احمد، فهیمه کهتری، جواد اژه ای و محسن شکوهی یکتا. مقایسۀ سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر تیزهوش در سه موقعیت آموزشی. مجله علوم روانشناختی ۷، ۲۸ (۱۳۸۷): ۵۱۱-۴۹۴.
  • مرزیه، افسانه، جواد اژه ای ، الهه حجازی موغاری و محمود قاضی طباطبائی . “رابطه ابعاد سبک تدریس ادراک شده،انگیزش خودمختار و خلاقیت:ارائه مدل براساس نظریه خودتعیین گری.” مجله روانشناسی ۱۷، ۶۸ (۱۳۹۲): ۳۵۰-۳۶۴.
  • حجازی موغاری ، الهه، جواد اژه ای و غفار رنجبر. پیش بینی ارتباط با مدرسه براساس دلبستگی به والدین و همسالان. فصلنامه خانواده پژوهی ۹، ۳۳ (۱۳۹۲): ۸۳-۹۷.
  • اژه ای ، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی و سیاوش کیانی . رابطه خلاقیت و پایگاه مهارگری در بین دانشجویان دانشگاه تهران. مجله علوم روانشناختی ۱۰، ۴۰ (۱۳۹۰): ۴۵۲-۴۶۸.
  • غلامعلی لواسانی ، مسعود، جواد اژه ای و محسن افشاری . رابطه خودکارآمدی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی ۱۳، ۵۱ (۱۳۸۸): ۲۸۹-۳۰۵.
  • غلامحسین مکتبی، جواد اژه ای و علی دلاور . بررسی تحول اخلاقی و نوعدوستی در دانشجویان تیزهوش و مستعد واقع در دانشگاههای شهر تهران.” فصلنامه استعدادهای درخشان ۵، ۱۸ (۱۳۷۵)
  • رزاق صحبت زاده و جواد اژه ای . پاسخ‌های رفتاری تیزهوشان به محرکهای مبهم اجتماعی ( مقالات مشترک با دیگران ). مجله روانشناسی ۴، ۱ (۱۳۷۹): ۱۶-۳۱.
  • اژه ای ، جواد، صغری اصغری و کاظم رسول زاده . “مقایسه رفتار سازشی دانش آموزان تیزهوش و عادی و زیر حد متوسط پایهی پنجم ابتدایی شهر اصفهان ( مقالات مشترک با دیگران ). مجله روانشناسی ۳، ۱۰ (۱۳۷۸)
  • ، علی فتحی، پریرخ دادستان، جواد اژه ای و محمود منصور. بررسی تحولی تصور از خود ، حرمت خود ، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی. فصلنامه استعدادهای درخشان ۵، ۱۷ (۱۳۷۵)
  • پرویز آزادفلاح، پریرخ دادستان، جواد اژه ای و سید محمد موذنی . تنیدگی ( استرس ) فعالیت مغزی رفتاری و تغییرات ایمونوگلوبولین ترشحی A. مجله روانشناسی ۳، ۹ (۱۳۷۸): ۳-۲۲.
  •  کاظم ذبیح الهی، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . رابطه سبک های فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با خودناتوان سازی. مجله روانشناسی ۱۶، ۴ (۱۳۹۲): ۳۳۹-۳۵۴.
  • طباطبایی، موسی، جواد اژه ای، ولی الله فرزاد و مسعود غلامعلی لواسانی. بررسی اثر تعاملی چارچوب ارایه محتوی و اثر تبیینی بر انتقال دور و نزدیک. فصلنامه تعلیم و تربیت ۲۷، ۳ (۱۳۹۰): ۹-۲۸.
  • اژه ای، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی، احسان مال احمدی و هیمن خضری آذر . الگوی علی روابط بین سبک های فرزندپروری ادراک شده اهداف پیشرفت خودکار امدی و موفقیت تحصیلی. مجله روانشناسی ۱۵، ۳.
  • علی پور احمد، احمدعلی نوربالا، مطیعیان و جواد اژه ای . شادکامی و عملکرد ایمنی بدن ( مقالات مشترک با دیگران ). مجله روانشناسی ۴، ۱۵ (۱۳۷۹): ۲۱۹-۲۳۳.
  •  رقیه وکیلی، مسعود غلامعلی لواسانی، باقر حجازی و جواد اژه ای. راهبردهای یادگیری جهت گیری های هدفی و اضطراب امتحان در دانش آموزان نابینا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی (۱۳۸۹): ۲۹-۳۶.
  •  محمدامین جلیلوند، جواد اژه ای و علی دلاور. ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان تیزهوش مرکز آموزشی استعدادهای درخشان و دبیرستانهای خاص تهران. فصلنامه استعدادهای درخشان ۴، ۱۳ (۱۳۷۴)
  •  مهری نژاد، محمود منصور ، جواد اژه ای و علیرضا کیا منش . مقایسه اثر بخش روان درمانگری های ( شناختی رفتاری) و ( ترکیبی) در دو سطح هوشی در کودکان مبتلا به فزون کنشی همراه با کمبود توجه ( ای، وی، اچ، ای ). مجله روانشناسی ۴، ۱۴ (۱۳۷۹)
  • اژه ای، جواد، سیاوش کیانی ، مسعود غلامعلی لواسانی و سید محسن فاطمی . رابطه هوش هیجانی با خلاقیت. فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی ۳، ۲ (۱۳۹۱): ۸۱-۹۴.
  • اژه ای ، جواد، علیرضا آقایوسفی ، پریرخ دادستان ، محمود منصور ، علیرضا آقایوسفی و محمود منصور. نقش عوامل شخصیتی بر راهبردهای مقابله ای و تاثیر روش مقابله درمانگری بر عوامل شخصیتی و افسردگی. مجله روانشناسی ۴، ۴ (۱۳۷۹): ۳۷۰-۳۷۴.
  • غلامعلی لواسانی، مسعود، جواد اژه ای ، رضا قربان جهرمی و احمد رستگار. رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه. مجله روانشناسی ۱۲، ۴ (۱۳۸۷): ۴۶۲-۴۷۶.
  • اژه ای ، جواد و زهرا نمکی . مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر ( ( تیزهوش ) ) و ( ( عادی ) ). دانشگاه پیام نور ۶، ۲۲ (۱۳۷۶): -.
  • جواد  امانی ساری بگلو، مسعود غلامعلی لواسانی، جواد اژه ای و هیمن خضری آذر. رابطه ارزش های فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در دانشجویان. مجله علوم رفتاری ۵، ۱ (۱۳۹۰): ۱-۱۰.
  • رضازاده، سیدمحمدرضا، پریرخ دادستان، جواد اژه ای و علیرضا کیامنش. رابطه سبکهای دلبستگی و همسازی زناشویی در دانشجویان. مجله روانشناسی ۱۰، ۴ (۱۳۸۵): ۴۵۸-۴۶۹.
  • پریسا خسروتاش، الهه حجازی موغاری ، جواد اژه ای و باقر غباری بناب . رابط باورهای جنسیتی رضایت مندی روانی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سرآمد و عادی. مجله روانشناسی ۱۴، ۳ (۱۳۸۹): ۲۶۵-۲۴۶.
  • بانشی، علی رضا، هادی صمدیه و جواد اژه ای. اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی. مجله روانشناسی ۱۸، ۴ (۱۳۹۳): ۳۸۱-۳۹۲.
  • بهرامی احسان ، هادی ، پریرخ دادستان ، جواد اژه ای و علیرضا کیا منش . بررسی مولفه های بنیادین سازش یافتگی در آزادگان ایرانی ( قسمت اول ) ( مقالات مشترک با دیگران ). مجله روانشناسی ۳، ۱۱-۱۲ (۱۳۷۸):
  • رضایی شریف، علی، محمود قاضی طباطبائی ، الهه حجازی موغاری و جواد اژه ای . تحلیل چندسطحی ارتباط دانش آموزان با مدرسه از مقطع ابتدایی تا متوسطه. مجله روانشناسی ۲۰، ۴ (۱۳۹۵): ۳۶۴-۳۷۵.
  • اژه ای ، جواد، روح الله شهابی و سید صدرا خوشقدم خو. کدام مولفۀ حافظه کاری در کودکان پیش بینی کننده بهتری برای هوش سیال است؟. مجله روانشناسی ۲۰، ۱ (۱۳۹۵): ۳۹-۵۶.
  • ارمی، حسن، جواد اژه ای، شهرام محمد خانی و مرتضی بادله. مقایسه روان بنه های هیجانی میان افراد معتاد و غیر معتاد. مجله روانشناسی ۲۰، ۳ (۱۳۹۵): ۲۸۱-۲۹۱.
  • اژه ای، جواد، مسعود غلامعلی لواسانی، مرضیه رضایی و زهرا اکبری. استانداردسازی آزمون هوشی ماتریس وین برای دانش آموزان ۱۳-۱۸ ساله ایرانی. مجله روانشناسی ۲۰، ۲ (۱۳۹۵): ۱۲۴-۱۳۹.
  • پرویز آزادفلاح، پریرخ دادستان، جواد اژه ای و سید محمد موذنی . تنیدگی ( استرس ) فعالیت مغزی رفتاری و تغییرات ایمونوگلوبولین ترشحی A. مجله روانشناسی ۳، ۹ (۱۳۷۸): ۳-۲۲.
  • دادستان، پریرخ، نیما قربانی، جواد اژه ای و حسین مطیعیان. پیامدهای شکست مقاومت و افشای هیجانی در سطح سلولهای تسهیل کننده و مهارتهای لمفوسیتهای T و آسیبهای روانشناختی (مقالات مشترک با دیگران). مجله روانشناسی ۳، ۱۲ (۱۳۷۸): ۳۶۸-۳۸۹.

مقالات بین المللی

, Maryam Sadat Sharifian, Masoud GholamAli Lavasani , javad Ezhei, Kourosh Amraei , and Farhad Taremian . The relationship among classroom community, attitude toward parents, anxiety disorders and depression with adolescent suicide probability.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 15, no. — (2011): 520-525

مدنی، زهرا، مسعود غلامعلی لواسانی و جواد اژه ای . “بررسی رابطه تاب آوری و حمایت اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در مادران با دانش آموزان آهسته گام و عادی.” Quality Technology and Quantitative Management 1، ۳ (۱۳۹۵): ۲۷-۴۱

Besharat, Mohammad Ali, Korosh Mohammadi, javad Ezhei, Elahe Hejazi moughari, and Rezvan Hakim zadeh. “Effectiveness of peer-led media education program for drug prevention among students.” JOURNAL OF FORENSIC SCIENCES 3, no. 3 (2016): 1-4

Gholamali lavasani, Masoud, Mokhtar Weisani , and javad Ezhei. “The role of achievement goals academic motivation and learning strategies in statistics anxiety : testing a causal model.” Procedia-Social and Behavioral Sciences 15, no. (2011): 1881-1886

همایش های ملی

  • اژه ای ، جواد. حقوق کودک و پشتوانه فرهنگی در ایران. همایش مشارکت کودکان و نوجوانان،، آبان ۲۷، ۱۳۷۷.
  • ساره کرمی، محمدعلی بشارت و جواد اژه ای . مقایسه ویژگیهای شخصیتی کمال گرایی و مهارگری در دانش آموزان تیزهوش و عادی. نخستین همایش علمی کودکان استثنایی، تهران، اسفند ۱۳-۱۵، ۱۳۸۷.

همایش های بین المللی

sadat, maryam, Masoud Gholamali lavasani, javad Ezhei, farhad tarmian, and KOROSH AMRAYI. “The relationship among Classrom Community attiude toward parents, anxiety disorders and depression with adolescent suicide probability.” World Conference on Psychology  Counselling and Guidance, İSTANBUL, May 30-30, 2011

Gholamali lavasani, Masoud, javad Ezhei, and mokhtar weisani. “The role of achievment goals, academic motivation and leatning startegies in statistice anxiety : testing a causal model.” World Conference on Psychology < Counselling and Guidance, İSTANBUL, March 30-30, 2011

اژه ای ، جواد، محمد رئیسی، عزیز دیلمی و امیر حاجیعلی. Executive Structure of the Conference.” بThe Second Scientific – Research Conferince of Iranian Students، ایروان، تیر ۱-۲، ۱۳۹۲

Ezhei, javad, mohammad reza rezayian, and Masoud Gholamali lavasani. “The effectiveness of coping Startegies training With irrational beliefs (cognitive approach) on test of students.” 2nd World Conference on Psychology Counselling and Guidance., Antalya, February 15-15, 2011

برچسب‌ها: سمپاد
دیگر مقالات سایت
اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺸﮑﻼﺗشان ﻫﺴﺘﻨﺪ.

اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺸﮑﻼﺗشان ﻫﺴﺘﻨﺪ.

اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺸﮑﻼﺗﺸﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﻟﺬﺕ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ!! ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻤﺮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ …

مروری بر روش های مرور

مروری بر روش های مرور

چه طور باید مرور رو انجام داد؟ هر چند روز یک بار باید مرور کنیم؟ اگر دنبال پاسخ این سوالات هستید، توصیه می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

بعضی‌ها معتقدند نیوتن در قرنطینه توانسته دنیا را تغییر دهد.

بعضی‌ها معتقدند نیوتن در قرنطینه توانسته دنیا را تغییر دهد.

آیا انزوا استعداد می‌آورد؟

هنگامی که در روز بیست و پنجم جولای سال ۱۶۶۵ جسد بی جان پسر بچه ای ۵ ساله از خانه اش در محله مربوط به کلیسای تثلیث مقدس در کمبریج...