دسته‌بندی:   مشاوره

"شفقت به خود" در مواجهه با ویروس کرونا

"شفقت به خود" در مواجهه با ویروس کرونا

با گسترش ویروس کرونا در جهان، همه ما به نوعی تحت تاثیر آن قرار گرفته ایم. سفر کردن محدود شده است، بازارهای بورس در حال سقوط هستند و برخی مدرسه ها و محل های کار به طور کوتاه مدت بسته شده اند و قیمت ضدعفونی کننده ها 200 دلار برای یک بطری در فروشگاه‌های آمازون رسیده است!!

برنامه همایش ها و آموزش ها کنسل شده و حتی مکان برگزاری برخی از این برنامه ها تبدیل به مکان قرنطینه شده اند .اپیدمیولوژیست ها تلاش دارند که شرایط را بشناسند اما سوالات زیادی باقی مانده است: چطور می توانیم سرعت گسترش ویروس را کام کنیم؟ و تاثیر این شرایط بر اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟
جهان کلمه ای کلیدی است، بسیاری از مشکلاتی که اکنون با آنها مواجه هستیم در اصل جهانیا ند؛ مشکلاتی جهانی نظیر گرم شدن کره زمین، بحران اقتصادی و حالا ویروس واگیردار. با مختل شدن زنجیره های عرضه که تولید را کاهش می دهد و سفرهای بین المللی که ویروس را گسترش می دهد ویروس کرونا نشان می دهد که ما چطور به هم وابسته ایم. "جهانی شدن" یک حقیقت است؛ تنها انتخابی که داریم این است که آیا با هم برای حل مسائل همکاری می کنیم یا نه! و این انتخابی است بین "واکنش نشان دادن با ترس" یا "پاسخ دادن با مهربانی". در چنین شرایطی ملی گرایان می خواهند از این قضیه برای تقویت سیاست مرزهای بسته استفاده کنند اما دیگران فراسوی مرزها برای حل مشکل همکاری می کنند: مثل همکاری تازه بین دانشمندان هاروارد و متخصصان چینی که برای ایجاد واکسن برای کووید 19 همکاری می کنند.
اما هرکدام از ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ این همان جایی است که "شفقت به خود" اهمیت پیدا می کند. سیستم ایمنی را تقویت می کند؛ تشویش را کاهش می دهد و آسانترین راه برای باز نگه ،" "شفقت به خود پاسخی سالم به ویروسی واگیردار است چون، بازکردن قلبمان به روی دیگران است. البته مقداری ترس ما می خواهیم به شیوه خردمندانه ای به شیوع بیماری پاسخ بدهیم و با اقداماتی پیشگیرانه به خودمان و دیگران کمک کنیم. در مورد ویروس کرونا، اقداماتی که برای منتشر نکردن ویروس انجام می دهیم همان "مراقبت از دیگران" است. اما اگر این شرایط باعث اضطراب افراطیِ شما شده باشد به طوریکه تواناییتان را برای کار کردن یا یا یکی از اطرافیانتان به این بیماری مبتلا، مفید بودن محدود کرده یا درآمدتان را کاهش داده باشد "شفقت به خود" می تواند به شما کمک کند.

برای "شفقت ورزی به خود" در مقابل همه گیری ویروس کرونا، کارهایی که در ذیل عنوان می گردد انجام بدهید:
بهوشیاری:
بهوشیاری یعنی آگاه شدن از آنچه پیرامون ویروس احساس می کنید. آیا احساس ناامیدی، اضطراب و دلسردی یا سردرگمی می کنید؟ آیا می توانید این احساس را در بدنتان حس کنید؟ اگر بله، کجای بدن؟ آیا ذهن شما گرفتار افکار مرتبط با ویروس شده است؟ اگر بله، چه افکاری دارید؟ آیا می توانید به شیوه ای مهربانانه و حاکی از درک آنچه احساس می کنید، آن را با ارزش کنید به طور مثال به خود بگویید: بله این سخت است و یا این شرایط واقعا استرس زاست، آیا می توانید با دانستن این که احساساتتان بخشی از شرایطی است که در آن قرار داریم کمی به خودتان درباره این حالی که دارید آسان بگیرید؟

انسانیت مشترک:

وقتی اخباری درباره افرادی که با ویروس دست به گریبان اند می شنوید، می توانید به این اطلاعات اجازه بدهید تا این حس را در شما تقویت کنند که بخشی از خانوادهای جهانی هستید و نه فردی جدا افتاده. می توانید خود را در وضعیت آنها تصور کنید و بگویید دیگران هم شبیه من هستند، بیماری بخشی از زندگی است، الان احساسی دارم که هر انسانی این حس را دارد.

مهربانی با خود:
دستتان را بر روی قلبتان یا هرجای دیگری از بدنتان که به شما احساس تسکین یافتن می دهد بگذارید و به خود کمک کنید تا از طریق این تماس مقداری از اضطراب شما فرو بنشیند. برای این که درباره این شرایط مقداری آسوده بشوید یا به خود اطمینانی دوباره بدهید همین الان نیاز دارید که چه بشنوید؟ آیا آنچه دوست دارید بشنوید واقع بینانه است؟ با صدایی گرم و مشفقانه با خودتان صحبت کنید و به این فکر کنید که برای محافظت از خود یا برآورده کردن نیازهایتان چه اقداماتی لازم است که انجام بدهید؟ خودتان را به شیوهای حمایت گرانه ترغیب کنید تا این گام ها را بردارید. این تمرین باعث می شود آسوده ترو آرامش بیشتر شما می شود و شما را ترغیب می کند اقدامی مثبت انجام بدهید.
همانند تمامی بحران ها، ویروس کرونا نیز یک فرصت است. مثلا ممکن است در محدودیت هایی که این شرایط بر شما تحمیل کرده چیزهای مثبتی هم پیدا کنید: فرصتی برای بیرون آمدن از روال معمول زندگی پیدا کنید. آیا وقت بیشتری برای گذراندن با خانوادهتان به شما داده است؟ آیا فرصتی برای مطالعۀ کتابی که ماه هاست می خواهید بخوانید ایجاد شده است؟

به خاطر جهانی شدن، به نظر می رسد که خطراتی مثل ویروس کرونا در سال های آینده افرایش پیدا خواهد کرد. در گذر از این سالها، می خواهیم چه دنیایی را خلق کنیم؟ با مواجه شدن با هر چالش جدید، قلب ما منبسط خواهد شد یا منقبض؟ تعهدی جهانی به زیستن مشفقانه می تواند هر تغییری را ممکن بسازد.

برای آشنایی بیشتر با شفقت به خود:
مهارت شفقت به خود شامل سه بخش اساسی است که وقتی درد می کشیم از آنها برای مواجه بهتر یا مدارا کردن با موقعیت استفاده می کنیم:
بهوشیاری:
یعنی توجه کردن هوشمندانه و آگاهانه به آنچه در لحظه حال فکر و احساس می کنیم و پذیرفتن این دستاوردها.
انسانیت مشترک: یعنی تایید کردنِ این واقعیت که بیماری و رنج مختص به ما نیست بلکه اینها تجربه هایی هستند که ما با دیگر انسانها به طور مشترک حس می کنیم. ما همه زجر می کشیم. بالا و پایین شدن های زندگی به همه ما آسیب می زند. درد کشیدن چیزی غریب، نابهنجار یا مرضی نیست بلکه بخشی از شرایط زندگی انسانی و نتیجه ناگزیرِ داشتن ذهنی انسانی است.
مهربانی با خود: همان گونه که مراقب عزیزترین افراد زندگی خود هستیم، از خود مراقبت کنیم، وقتی متوجه اشتباهات خود می شوید به جای نقد تندی از خود، با دلگرمی ومحبت به سوی هدف خود پیش برویم، وقتی متوجه می شویم مثل هر انسان دیگری کامل نیستیم، به جای محاکمه کردن خودمان با مهربانی با خود مدارا کنیم و مشوق خود باشیم.

برچسب‌ها: استرس روانشناسی
دیگر مقالات سایت
استرس

استرس

به قلم مبینا الماسیان، مدال طلای المپیاد ادبی و کارشناس روان‌شناسی از دانشگاه تهران

ادوین هابل (اخترشناس)

ادوین هابل (اخترشناس)

ستاره شناس ادوین هابل انقلابی در زمینه اخترفیزیک انجام داد. تحقیقات او به اثبات این که جهان درحال گسترش است، کمک کرد و او یک سیستم طبقه بندی برای کهکشان‌ها ایجاد ک...

"خشم" يك بيماري نيست !!

"خشم" يك بيماري نيست !!

 "خشم" يك اختلال در ساختار شخصيت به شمار نمي رود، يك اختلال هورموني يا چيزی كه فراسوی كنترل فرد پرخاشگر باشد هم تلقي نمي شود،  بلكه رفتاری است كه فرد به هنگام...