کلاس تخصصی المپیاد زیست شناسی، کمپبل تابستان 99 لینک خبرها
دسته‌بندی:   مشاوره

همزیستی با کرونا

همزیستی با کرونا

شیوع کرونا بسیاری از جنبه های زندگی را به‌هم ریخته است. حالا همه باید بیشتر از گذشته نگران سامتی خود و اطرافیانمان باشیم و الگوی رفتاری جدیدی داشته باشیم. هر تغییری در زندگی یک استرس محسوب می‌شود و عجیب نیست که تحقیقات به عمل آمده در این مدت کوتاه نشان دهنده افزایش آسیب‌های روانی در جامعه است. هر چه سطح درگیری افراد با این بیماری مرموز بیشتر شود، میزان استرس نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از گروه‌هایی که بیشترین استرس را در این مدت تحمل می‌کنند، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بخش سلامت هستند، قهرمانانی که این روزها از همه وجود خود فدای حفظ جان هموطنانشان کرده اند. استرس کارکنان بخش سلامت چندین برابر دیگران است، نگرانی از بیمار شدن، نگرانی از بیمار شدن اعضای خانواده، فشار شدید کاری ناشی از شیفت های زیاد، کمک به بیماران بدحال و در آستانه مرگ، مبهم بودن ماهیت بیماری کوئید 19، و از همه مهمتر دوری از اعضای خانواده. لازم است علاوه بر توجه به سلامت جسمانی این عزیزان، به سلامت روانی آنان توجه ویژه داشته باشیم.

مراحل واکنش به استرس:

هنگام مواجه با محرک‌های تنش‌زا، مغز ما احساس خطر کرده و واکنش اخطار را با ترشح برخی هورمون‌ها به راه می‌اندازد تا از طریق تغییرات فیزیولوژیکی، موجب حالت آماده باش شود تا بدن برای مقابله موثر آماده شود. در نتیجه اضطراب می تواند موجب دوام و بقای انسان باشد. در مرحله بعد، که ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد، بدن عملا برای مبارزه با عامل فشار بسیج می‌شود و از تمامی ظرفیت‌های موجود برای دفع خطر احتمالی استفاده می‌کند. اگر حالت بسیج و آماده باش بدن تداوم یابد، انرژی ما افت می‌کند و بدنمان شبیه کشوری می‌شود که مدتهاست درگیر یک جنگ طاقت فرسا بوده که تمام نیرو و قوایش را صرف آن کرده است. در این حالت بدن دچار فرسودگی می‌شود و زمینه برای مختل شدن عملکرد اندام‌ها بویژه تضعیف سیستم ایمنی که حکم ارتش دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را دارد فراهم می شود.

نشانه های استرس:

استرس ممکن است نشانه‌های متفاوتی داشته باشد که چند مورد رایج آن به این شرح است:

  • ترس و نگرانی مدام و فرساینده درباره سامتی خود و عزیزان
  • تغییر در الگوی خواب
  • پرخوری یا کم خوری
  • مشکل در تمرکز
  • وخیم‌تر شدن مشکلات مزمن سلامت
  • شروع یا افزایش مصرف دخانیات، مواد مخدر یا سایر داروها
  • غمگینی طولانی مدت و عدم لذت بردن از زندگی

چنانچه نشانه های استرس تشخیص داده نشوند و برای بهبود آن‌ها اقدامی صورت نگیرد، ممکن است در بلندمدت شاهد این موارد باشیم: افسردگی، اختالات اضطرابی، پرخاشگری، وسواس، سردرد، زخم معده، فشار خون بالا و...

مدیریت استرس:

کارهایی که برای مراقبت از خود می‌توانید انجام دهید:

  1. از داشتن هیجانات خود شرمنده نباشید. جهان در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و داشتن احساساتی از قبیل اضطراب، غم، احساس گناه و نگرانی طبیعی هستند. این هیجانات واکنش طبیعی انسان به موقعیت‌های دشوار هستند.
  2. با دیگران در ارتباط باشید و هیجانات خود را با آنها در میان بگذارید. این کار موجب می‌شود بدانید که در این تجربه تنها نیستید و باعث کاهش فشار روانی و دریافت حمایت اجتماعی از سوی دیگران خواهد شد.
  3. برای خودتان وقت بگذارید؛باید به بلندمدت هم فکر کرد. تحقیقات جهانی نشان می‌دهند که کرونا تا مدت‌ها مهمان ناخوانده ما خواهد بود. اگر سبک زندگی مناسبی برای افزایش سامت روان خود انتخاب نکنید، در بلندمدت موجب فرسودگی شما خواهد شد. سعی کنید در طول روز زمان‌هایی را به خودتان اختصاص دهید و کارهایی را فقط برای خودتان انجام دهید.
  4. روابط اجتماعی خود را حفظ کنید. ممکن است طرح فاصله گذاری اجتماعی موجب کاهش برخی روابط حضوری شوند، ولی به لطف تلفن و فضای مجازی می‌توانید به شیوه‌های دیگر ارتباطات اجتماعی قبلی خود را حفظ کنید.
  5. مصرف رسانه ای خود را محدود کنید. گوش دادن به اخباری که مدام درباره سرعت انتشار بیماری، تعداد بیماران، تعداد مرگ و میر و مواردی بد احتمالی صحبت می‌کنند موجب افزایش اضطراب در شما می‌شود. مصرف رسانه خود را به زمان و تعداد خبرهای خاصی محدود کنید. به خاطر داشته باشید که با خبر بودن از اوضاع مفید است، ولی بمباران شدن هر لحظه با خبرهای اضطراب برانگیز نه تنها موجب افزایش آگاهی شما نخواهد شد، بلکه فقط اضطراب شما را افزایش خواهد داد و احتمال انجام رفتار مفید از جانب یک فرد مضطرب بسیار پایین خواهد بود.
  6. وبگردی را به استفاده هدفمند از فضای مجازی تغییر دهید. سرعت بالا نشر اخبار در شبکه های اجتماعی موجب می شود که دقت اطلاع رسانی پایین بیاید. در نتیجه ممکن است شایعات و اخبار نادرستی در فضای مجازی منتشر شوند. برای کسب اطلاعات تنها به مبادی رسمی کشور مراجعه کنید و در مواجهه با اخبارهای جدید، ذهن انتقادی خود را فعال نگه دارید.

در نهایت بهترین توصیه به شما این است که از خودتان مراقبت کنید. تحقیقات متعدد نشان داده که یک استرس مداوم به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و می تواند به اختالات جسمانی و روانی متعددی منجر شود. یکی از دلایل عمده آن است که افراد در دوره‌های طولانی مدت استرس دست از رفتارهای خودمراقبتی برمی‌دارند و عادت‌های رفتاری نامناسبی در پیش می‌گیرند. یک گام بسیار مهم، و البته ساده، آن است که عادت های خودپایی مناسبی در پیش بگیرید.

منبع: مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف

  
مقاله‌ی قبلی »
دیگر مقالات سایت
کتابخوانی برای کودکان

کتابخوانی برای کودکان

در این مقاله با 10 مورد مهم در مورد کتابخوانی برای کودکان آشنا می‌شویم.

شاید خوب شد که دایناسورها منقرض شدند!

شاید خوب شد که دایناسورها منقرض شدند!

تصور کنید با برخورد یک سیارک ‌به زمین دایناسورها منقرض نشده بودند!

(شاید) باهوش ترین فرد تاریخ، لئوناردو داوینچی

(شاید) باهوش ترین فرد تاریخ، لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی یک هنرمند و مهندس دوره رنسانس بود ، به خاطر نقاشی هایی مانند "آخرین شام" و "مونا لیزا" و همچنین برای اختراعاتی مانند ماشین پرواز معروف بود.